Koncernchef: TDC står godt på presset marked

Mobile data, TV og nordiske aktiviteter skal sikre TDCs indtjening fremover, siger teletopchef Henrik Poulsen. For den ene gode indtægtskilde er solgt fra, og den anden er presset.

TDCs koncernchef, Henrik Poulsen, forudser fortsat hård konkurrence men er tilfreds med TDCs styrkeposition i dag. Arkivfoto: Linda Henriksen, Scanpix Fold sammen
Læs mere

»Det, der skal drive forretningen, er fortsat vækst på mobile data, TV og så TDCs nordiske forretning.«

Det fastslår teletopchef Henrik Poulsen fra Danmarks største telekoncern, TDC, efter onsdagens kvartalsregnskab, der viser en beskeden fremgang.

TDC går frem eller fastholder sin styrkeposition på alle dele af det danske telemarked. 82 procent af danskerne har fastnet hos TDC, 56 procent af al fastnet over Internet (VoIP) ligger hos TDC, 55 procent af al betalings-TV, 63 procent af bredbåndsforbindelserne, 42 procent af mobilabonnementerne og 35 procent af de danske mobile bredbåndsforbindelser.

Holder godt fast

»Vi formår at fastholde og sågar øge vor position på det danske marked i forhold til sidste år, særligt med mobilt bredbånd og TV, hvor vi har investeret ganske kraftigt. Dertil kommer en god vækst hos YouSee og med Home Trio inden for TV samt en god vækst på mobile data både på mobilt bredbånd og via smartphones (avancerede mobiltelefoner, red.),« siger Henrik Poulsen.


Oveni har TDC formået at vinde kunder og ordrer på erhvervsmarkedet i Norden, som ud over Danmark nu er TDCs arbejdsområde.

»Den nordiske forretning er ret positiv. Vi har haft en solid vækst, navnlig i Sverige men også i Norge, ligesom også den nordiske hostingforretning (udlicitering, *red.) begynder at vende tilbage. Mobil og datakommunikation til erhvervskunder går også godt,« konstaterer koncernchefen.

Frafald fra fastnet formindsket

Han glæder sig over, at frafaldet af fastnetkunder - 32.000 i det forgangen kvartal - er det laveste i to og et halvt år. TDC ejer det danske fastnet, som fortsat sikrer en solid, fast indtjening.

»Ja, det er vigtigt for os. Der er stadig afgang, men den er aftagende. Vi har målrettet arbejdet med at skabe nye produkter, f.eks. fast pris og gratis fastnet-til-fastnet-samtaler eller gratis samtaler i weekenden. Samtidig evner vi at samle kunder op med Home Duo og Home Trio, så folk oplever en betydelig værdi ved fastnettelefonen,« siger Henrik Poulsen, som dog omvendt »absolut ikke« forventer at kunne vende udviklingen og melde om tilgang til fastnettet i næste kvartal.

Telia kunne forleden vise nogen fremgang, Telenor forventer at komme stærkt tilbage - deler du optimismen om, at det værste er overstået, og at det trods alt går fremad?

»Konkurrencen er stadig uhyre intens og ikke aftagende, måske snarere tværtimod. Navnlig på mobiltelefoni og mobilt bredbånd har konkurrencen i 2010 været ret intens. Også på TV-markedet er den ret markant med rigtigt mange tilbud, så der er ingen tvivl om, at vi skal fortsætte med at investere i vore varemærker og blive ved med at forny os,« siger Henrik Poulsen.

Vækst opvejer tab

Nu hvor Sunrise i Schweiz er solgt fra, og YouSee oplever større kundefrafald end tidligere men stadig formår at samle flere op, end der falder fra, er to af jeres gode indtægtskilder enten væk eller under pres. Skal der gøres noget ekstra nu?

»Vi har formået at få omsætningen til at stabilisere sig. Der er en indbygget kamp mellem nedgangen i omsætningen på fastnetprodukter og en vækst inden for mobiltelefoni, TV samt den nordiske forretning. Den balance vipper svagt i vort favør. De tre vækstområder mere end opvejer tabet på fastnettet. Men det er en hård branche, fordi der ingen underliggende samlet vækst er i markedet, så det er klart, at alle gør deres yderste for at holde omsætningen, nu hvor konkurrenceintensiteten ikke er aftagende,« siger koncernchefen.

Ud over at gøre mere for at holde på fastnetkunderne satser TDC på at levere nyskabelser på bredbåndsforbindelsene, så danskerne absolut må blive TDC-kunder.

»Da vi lancerede musiktjenesten TDC Play, opfandt vi en helt ny kategori, det samme skete med Home Trio, hvor vi leverer TV over bredbåndsforbindelsen. Senest er vi gået ind på alarmområdet. Vi tror, at der findes muligheder for at samle en række af disse mange løsninger i mere integrerede pakker inden for det, der kaldes underholdning til hjemmet,« siger Henrik Poulsen uden - endnu - at ville uddybe nærmere.

Tilfreds med at nå målet

Hvordan påvirker det dit arbejde, at Sunrise i Schweiz nu er solgt fra som TDCs sidste udenlandske investering uden for Norden?

»Det betyder, at de seneste fire-fem års strategiske refokusering (frasalg af alt uden for Danmark og Norden, red.) er tilendebragt. Jeg er tilfreds med, at vi er kommet i mål. Det giver os mulighed for at fokusere vor egen indsats og bringe gældsstrukturen endeligt på plads i forhold til de mål, der er sat,« siger han.