Kommuner kan spare milliarder af IT-kroner

Kommunaldirektørerne kan ikke få det overblik, de har brug for, gennem deres IT-systemer, viser Megafon-undersøgelse. Det kan blive et attraktivt, privat marked. (rettet 12.25)

Den mobile hjemmepleje i den tidligere Værløse Kommune blev forsynet med bærbare PCer, så hjemmesygeplejeskerne kunne arbejde fra bilen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ditte Valente
Der er millioner - måske milliarder - af kommunale kroner at hente for private IT- og konsulenthuse, hvis de kan hjælpe kommunens ledere med at få det overblik over den store forretning, som de ikke har i dag.

Lige omkring halvdelen af de af landets 98 kommunaldirektører, som har svaret analysefirmaet Megafon om deres holdning til kommunens IT-løsninger, savner at kunne få bedre ledelsesinformation ud af kommunens nuværende IT-systemer.

»40 procent mangler ledelsesinformation - og jeg forstår dem. Tidligere kunne kommunaldirektøren sidde på sit kontor og kikke ud over sin kommune. I dag er kommunerne blevet forretninger med større geografisk dækning og mange flere mennesker. Derfor er ledelsen nødt til at have de rigtige værktøjer, så de kan bruge de informationer, de har, til at træffe beslutninger. Ellers ender det hele i et kommunalt kaos,« siger Claus Rehfeld, partner i firmaet Rehfeld Partners A/S

Gælder om at overleve
For de fleste kommuner handlede det om blot at overleve sammenlægningen 1. januar i år.

»Populært sagt var det lykkedes, hvis telefonen ringede 1. januar. Grundsystemerne - telefonerne, kommunikationen med borgerne, hjemmeplejen m.m. - skulle bare virke. Ingen havde overskud til at investere i tiden længere fremme. Nu står kommunerne derfor med opgaven at tænke fremad,« siger Claus Rehfeld.

Han ved godt, at kommunerne fattes penge. Derfor skal de tænke langsigtet.

»Hvis man har 100 ledere i en kommune og bruger fem millioner kroner på et informationssystem, skal hver leder blot tage ti beslutninger, som forbedrer situationen med 50.000 kroner, før det er tjent ind. Hvis f.eks. ældre medborgere dehydreres, koster en indlæggelse 4.000 kroner. Vidste man på forhånd, at de var i fare, kunne man købe rigtigt mange flasker vand og give uddannelse for de samme penge. Viden giver mulighed for at handle, og hvis man gør det tidligt, behøver det ikke at blive dyrt. Jeg er enig i, at der er mange penge i spil for vor del af markedet, men jeg mener, at værdien af at have det gode overblik er større end de penge, man skal bruge,« siger Claus Rehfeld.

Han understreger, at det også bliver mere meningsfyldt for medarbejderne at dokumentere deres arbejde, når resultaterne bliver en del af dialogen med ledelsen i kommunerne.

Stor utilfredshed
Kun 23 procent af kommunaldirektørerne er tilfredse eller meget tilfredse med, hvordan de i øjeblikket kan søge oplysninger om den aktuelle status på kommunens serviceydelser til borgerne; 40 procent er utilfredse og 4 procent meget utilfredse. 19 procent er tilfredse eller meget tilfredse med, hvad de kan se om opfyldelsen af de kommunale målsætninger; 58 procent er utilfredse eller meget utilfredse. 29 procent er tilfredse eller meget tilfredse med, hvad de kan se om det aktuelle arbejdspres internt i forvaltningerne; 52 procent er utilfredse eller meget utilfredse.

Over halvdelen af landets 98 kommunaldirektører - 52 i alt - har svaret i undersøgelsen.