Kommentar: Piloterne har et fast greb om SAS

SAS og Sass. Det er to af hovedpersonerne i dansk erhvervsliv i denne uge. SAS, fordi selskabets piloter er gået i strejke for at få højere løn. Henrik Sass Larsen, fordi han vil have lempet lånekravene, når danskerne køber bolig i f.eks. København.

Peter Suppli Benson. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

De har fat dér, hvor det gør virkeligt ondt på det skandinaviske flyselskab, SAS.

Det er piloterne vi taler om. Og grebet er om SAS’ pengepung.

For selvom det i første omgang er tusinder og atter tusinder af danske, svenske og norske SAS-passagerer, som er de store tabere under pilotstrejken, så vil der ikke gå mange dage, før SAS-ledelsen vil være så trængt, at de vil være presset til at lande en aftale.

For selvom vi efterhånden har vænnet os til nærmest fornuftige økonomiske resultater og meldinger fra SAS, så skal ingen glemme, at SAS for få år siden befandt sig i en nærmest kronisk økonomisk undtagelsestilstand.

Pilotstrejken, der ikke mindst handler om løn og arbejdstid, hiver og flår i det grundlag, som de sidste år er blevet lagt under SAS. Selskabet er blevet langt dygtigere til at sænke omkostningerne, hive flere timer ud af medarbejderne – og øge deres fleksibilitet. Derfor er økonomien fornuftig. Der indkøbes nye fly. Åbnes nye ruter. Og det er godt, men slet ikke nok.

For flybranchen er forsat en lang stroppetur, hvor det handler om at skære hurtigere i omkostningerne end de hastigt faldende billetpriser. Konkurrencen er hård. Brændstofpriserne uforudsigelige. Og så er der omkostninger til personale i dyre Skandinavien, kontra billigere lande.

For piloterne er grænsen åbenbart nået. For selv for SAS, så er det et tungt våben, piloterne har taget i brug, når de nu er gået hjem. For piloterne ved lige så godt som ledelsen, at SAS skal tjene penge. Skal skære i omkostningerne. Skal have mere fleksibilitet. Men det er selvfølgelig en »strid« mellem det at vide det rationelt, og så føle det på egen krop.

I Københavns Lufthavn var der fredag ikke mange, der umiddelbart talte piloternes sag. Og da slet ikke når de hørte krav om lønstigninger på 13 pct. på i forvejen pæne lønninger.

Det ændrer bare ikke ved, at piloternes strejke virkelig rammer SAS hårdt. Der tales om tab på helt op mod 190 milloner kr. på en enkelt dag for SAS. Og den slags kan selskabet ikke holde til – og derfor skal de finde en løsning – hvad enten de vil eller ej. Og hvad enten den bliver for dyr eller ej.

Det diskuterede vi også på Business i denne uge:

Hvad er det med de kundeejede energiselskaber?

Nu igen. Endnu et kundeejet energiselskab med en ledelse, som åbenbart havde fået al for frie tøjler og slet ikke kunne forvalte dem.

Mange vil huske historien om Ewii, hvor den mangeårige direktør Knud Steen Larsen  blev fyret efter at have investeret vidt og bredt – langt uden for det selskabet egentlig burde.

Nu er det direktøren for selskabet Verdo, Kim Frimer, som er blevet fyret. Det er sket efter en mindre perlerække af afsløring i JP om overfakturering af varmekunder og tvivlsomme prisstigninger for mange kunder i forbindelse med salg af en del af aktiviteterne.

Sagen afslører igen, at nogle gange kan den slags direktører ikke tåle at få for frie tøjler – uden en bestyrelse, som har styrken til at stå imod stærke direktører.

Elon. Elon. Elon. Hvad har du nu gang i?

Der går sjældent en uge, hvor vi ikke på en eller anden måde hører fra Tesla-storaktionær Elon Musk.

Denne uge var ingen undtagelse. For da Musk forleden talte med aktieanalytikere, måtte han ikke alene fortælle, at selskabet havde »brændt« 1,5 mia. dollar af i første kvartal, men også, at man nok snart vil skulle hente ny kapital til Tesla.

Årsagen er lavere priser på bilerne end håbet og problemer med at få leverancerne af biler på nye markeder til at fungere. Den slags koster penge – og det samme gjorde skuffende salg af ældre modeller.
Så Musk har udfordringer nok at gøre med og han indrømmede – igen – at det hele ville have været lettere, hvis man havde taget Tesla af børsen.

Skal – skal ikke. Sass Larsen vil nu lade de frie markedskræfter råde

Det var en interessant ballon, som Socialdemokratiets magtfulde Henrik Sass Larsen sendte i luften forleden.

For manden, der ved et eventuelt regeringsskifte formentligt står til at tage posten som finansminister, tager nu pludseligt liberale ord i sin mund.

For Sass Larsen afleverede forleden budskabet i Børsen, at Finanstilsynet skal lempe de lånekrav, som er skabt for at begrænse adgangen til boligmarkedet for købere, som selv mangler tilstrækkeligt med finanser.

Nu vil Sass Larsen give frit. Og det er jo noget af en tanke, når den nu kommer fra en så magtfuld socialdemokrat. Interesasant er det også, at han selv tidligere, bl.a. som minister, var fortaler for det modsatte. Altså at styre boligmarkedet mere for at forhindre bobler.

Men hvad. Der er jo et valg lige rundt om hjørnet. Og så gælder alle kneb.

Peter Suppli Benson er erhvervsredaktør på Berlingske