Kolding renser ud på Esplanaden

En stor del af toplederlaget i den økonomisk plagede containerforretning, Maersk Line, er renset ud. Revolutionen på Esplanaden skal medføre en mentalitetsændring og øge fokus på effektivitet. Markant opgør med kongedømmer.

Foto: Søren Bidstrup
Skibsreder Eivind Kolding er i gang med en smertefuld proces på Esplanaden.

Den tre år lange genopretning af Mærsks containerforretning - som med en omsætning på 160 mia. kr. er landets største virksomhed - koster ikke bare økonomiske tab, men koster også hoveder.

I går skrev den engelske finansavis Financial Times, at fire ud af syv Maersk Line-chefer fjernes fra ledelsen. Reorganiseringen blev meddelt i et brev mandag til ledende medarbejdere af Eivind Kolding og er i øvrigt understøttet af både skibsreder Nils Smedegaard Andersen og A.P. Møller-bestyrelsen.

»Det er lidt overdrevet (Financial Times-artiklen, red.), men der er sket lidt ændringer i ledelsen, der skal være smallere og mere effektiv,« siger Eivind Kolding.

Containerchefen understreger over Berlingske Business, at ledelsesændringerne ikke skyldes, at der er dukket nye, store problemer frem.

»Dette er et af flere skridt, der er taget for at skabe bedre resultater – og flere tiltag er på vej,« siger han uden dog at ville uddybe, hvad disse nye tiltag kunne være.

Trio tættere på Kolding
Berlingske Business skrev tidligere på ugen, at Maersk Lines chef i Genova, Hanne B. Sørensen, trækkes hjem og får det vigtige ansvar som kommerciel chef, mens yderligere to udnævnelser sætter fokus på rutenettet og IT og dermed rykkes denne trio tættere på Eivind Kolding.

Det koster omvendt andre topchefer deres stillinger. Så sent som i 2006 var både Peter Frederiksen og Thomas Ørting Jørgensen fremtidens stjerner på Esplanaden.

Men i forbindelse med Eivind Koldings store ledelsesrokade flyttes Peter Frederiksen andre steder hen, mens Thomas Ørting Jørgensen nu søger andre græsgange - uden for Esplanaden. Begge har tidligere været varme bud på kommende skibsredere.

Tidligere på året valgte en af de mest erfarne på containerområdet Vagn Lehd Møller at lade sig pensionere.

Disse markante ændringer lige under skibsrederlaget kommer kun få måneder efter afskeden med de to skibsredere Knud E. Stubkjær og Tommy Thomsen, som har måttet bøde for misèren i Maersk Line.

Helt nye tanker
Udrensningen i containerforretningen skal ses i lyset af, at der skal tænkes helt nye tanker i Maersk Line.

En opgave, som den tidligere topchef Jess Søderberg forsøgte at sætte i gang med ord som at »tænke ud af boksen«, men som han aldrig for alvor fik bredt ud, og det var en af de væsentlige årsager til førtidspensioneringen af Søderebrg.

I et stort interview med Berlingske Business i september i år lagde Eivind Kolding ikke skjul på, at der efter krisen i 2006 var et tvingende behov for ledelsesmæssigt at tænke helt nye tanker.

»Vi har brug for en forandring af den mentalitet, som har været gældende i mange år,« fastslog containerchefen. Det er denne mentalitetsændring, der nu resulterer i ledelsesudrensninger.

»I dag handler det om moderne ledelse - også i containerverdenen - om processer, standardiseringer og indarbejdede systemer«...«Vi er midt i en omstillingsproces. En proces, som vi er startet lidt sent med, og en omstilling, som kommer samtidig med, at vi er blevet store« ... »Containerfart er i dag en commodity - en standardvare,« hed det. Denne uges rokade er en direkte fortsættelse af denne proces.

Mentalitet skal ændres
De voldsomme ledelsesskift og de markante udmeldinger fra containerchefen skal være med til at få ændret mentaliteten internt i koncernen hurtigst muligt.

Men for udenforstående kan det skabe frygt for, at problemerne i containforretningen er større end hidtil meldt ud. Men det afvises dog af Eivind Kolding.

Han understreger, at raterne på Europa fortsat er fornuftige. Kolding tilføjer, at der nu lægges tidsmæssige buffere ind ved lastning og losning i havnene på grund af begrænset kapacitet. Disse buffere lægges ind for at imødegå forsinkelser.

Havneaktiviteterne samlet i APM Terminals har hidtil været underlagt containerchefen.

Men der sker nu en adskillelse, således at APM Terminals-chefen Kim Fejfer på samme måde som Eivind Kolding får direkte ansvarsreference til topchefen, skibsreder Nils Smedegaard Andersen.

Maersk Line fik et skuffende underskud i 2006 på 3,5 mia. kr. Forventningerne er et resultat på omkring nul i 2007, mens Eivind Kolding i forbindelse med interviewet i Berlingske Business lod forstå, at 2008 bliver betydeligt bedre, men at Maersk Line først forventer et tilfredsstillende resultat (som i 2005) i 2009.