Kolding: Ja, vi lukker mange filialer

Danske Banks topchef bekræfter, at der vil blive lukket mellem 65 og 70 filialer i år.

Danske Banks topchef bekræfter, at der vil blive lukket mellem 65 og 70 filialer i år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Malte Kristiansen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske Bank er i færd med reducere sine omkostninger og ændre forholdet til kunderne. Det betyder færre filaler, og allerede i 2012 vil banken lukke mellem 65 og 70. Det fortæller ordførende direktør, Eivind Kolding på et pressemøde i forbindelse med præsenationen af bankens regnksab for årets første seks måneder. 

"Det er korrekt, at vi lukker mange filialer, mellem 65 og 70 filialer i år," siger topchefen, men understreger, at spareøvelsen ikke stopper dér. 

"Udviklingen fortsætter, men vi har endnu ikke eksakte tal for hvor mange filialer det bliver," siger Eivind Kolding. 

Samlet set er Danmarks største bank i gang med et spareprogram, der skal skære to milliarder af omkostningerne inden udgangen af 2013.  

Udover at spare Danske Bank penge, er filiallukningerne en del af en ændret struktur for bankens omgang med kunderne. De skal i stigende grad selv ordne deres almindelige bankforretninger hjemmfra via net- og mobilbanker. Og det gør de allerede. I Danske Bank er antallet af kundetransaktioner faldet 41 procent siden 2009. 

Siden 2007 har banken lukket hver tredje filial, og de resterende skal lægges om, så de kundernes personlige møde med banken i langt højere grad vil kredse om rådgivning. Det kan få markant betydning for bankens udtryk i gadebilledet. 

"Det, kunderne i virkeligheden har behov for, er en rådgivningsfilial. Dér er det ikke oplagt at tage en hjørneejendom på strøget, det kan være, at det skal se helt anderledes ud. Folk gerne vil køre lidt for en rådgivning, og så er det for eksempel mere oplagt med et sted, hvor de kan parkere," siger Eivind Kolding.

Ifølge bankens egne undersøgelser, er kunderne meget tilfredse med Danske Bank. 

"Udfordringen er ikke dem, der er kunder i banken, hvorimod dem, der ikke er kunder i banken, har et relativt negativt syn på banken," siger Eivind Kolding.