Kolding fokuserer på profitten

Maersk Line skal være anderledes. Sådan lyder det fra rederiets topchef, der fremover lover mere fokus på overskudsgraden.

Eivind Kolding står i spidsen for Maersk Line. Hans fokus er EBIT-marginen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Det danske containerrederi Maersk Line vil skille sig ud i en industri, der basalt set leverer containere fra A til B. Det er ikke nok for Maersk Lines topchef Eivind Kolding. Derfor skal Maersk Line kunne levere noget, andre ikke kan. Og gøre det til en konkurrencedygtig pris. - Vi vil være et anderledes shippingselskab. Vi vil ikke have, at containershipping bliver en standardiseret vare, så alt fokus for kunderne og hele konkurrencen er på pris. Vi skal skabe værdi for kunderne og differentiere os i forhold til konkurrenterne, sagde Eivind Kolding tirsdag på Ship Management Business Conference i København. Derfor har Maersk Line sat sig nogle målbare mål under Streamline strategien og den nye "The new normal". Maersk Line skal altid være 5 pct.point bedre på sin overskudsgrad, EBIT-margin, i forhold til industriens gennemsnit. Rederiet skal kunne reducere sine kunders lagre med 50 pct., sænke sine kunders samlede transportomkostninger med 70 pct. og reducere miljøbelastningen med 30 pct. - Der er allerede en afstand mellem vores og konkurrenternes overskudsgrad, men vi skal have den op på 5 pct. Vi er stadig afhængige af op og nedture i industrien, så derfor sætter vi mål i forhold til industriens gennemsnit. Rateudsving kan vi ikke gøre meget ved, sagde Eivind Kolding. Overskudsgraden skal delvist skaffes ved fokus på altid at tage den mest profitable fragt for rederier. Det er ikke så let som det lyder, forklarede Eivind Kolding. Der kræver stor viden, beregningsmodeller og meget analysearbejde at finde ud af, hvad de mest profitable er, når man skal indregne rute, eksisterende netværk og tidsforbrug. Ud over fokus på overskuddet vil Maersk, som tidligere annonceret, differentiere sig gennem superruten Daily Maersk, lettere tilgang til bestilling og overvågning af transport samt en markant højere pålidelighed i leveringen end konkurrenterne. - Vi må aldrig nøjes med at sige shipping, da vi må fokusere mere på kundernes behov. De er ligeglade med shippingdelen, og hvor lang tid vi er til søs. De er fokuserede på, at få containere frem. Hvis vi kun taler om skibe, overser vi en meget vigtig del af branchen. I containershipping er der meget fokus på shippingraterne alene. Men vi kigger sjældent på hele værdikæden. Vi kan spare mange penge for kunderne ved at kigge på hele fragten, sagde Eivind Kolding. Men al det til side må Eivind Kolding medgive, at selv med pålidelighed, let bestilling og mindsket miljøbelastning, er kundernes fokus på prisen. - Vi må anerkende, at fokus er på pris. Derfor skal vi altid være konkurrencedygtige på prisen. Det skal vores nye skibe, Triple-E, sørge for. De har en enhedsomkostning 26 pct. lavere end for de konkurrerende skibe. Størrelsen giver noget af den besparelse, men vi har også arbejdet meget med udviklingen af den dobbelte motor, optimering af skroget og kølens udformning, sagde Eivind Kolding.

INFOshop: Få kontakt og nøgletal på Danmarks 1000 største virksomheder