Kokken, der kører med køkkener

Hos Ib-flyttemand i Ølgod gør man en dyd ud af at være lokal vognmand, der gør tingene uden de store armbevægelser.

Ib G. Larsen. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ib G. Larsen i Ølgod har flyttet rundt på HTH-køkkener i næsten 30 år, men den kokkeudlærte vognmand havde dog en afstikker som restauratør.

Efter et par år som lokal restauratør valgte han dog at vende tilbage som chauffør og senere som vognmand, da han i 1994 købte sin første lastbil, en sækkevogn og en mobiltelefon - og satsede på at køre rundt med de køkkeninstallationer, som han tidligere havde kokkereret ved.

Ølgod-firmaet er nomineret til Årets Transportvirksomhed i region syd blandt andet fordi han er blevet en del af kundernes værdikæde og tilfører kundernes produkt værdi gennem sin værdsatte service, der sikrer, at varerne kommer ud til tiden.

I dag har han 10 medarbejdere – og der køres fortsat kører med køkkener for lokale HTH Køkkener, men også med andre former for møbler og indretning – blandt andet ST skoleinventar i Tarm og KA garderobe-skydedøre i Grindsted. Desuden har han opbevaring af alt fra møbler til veteranbiler. Han har i det hele taget satset på en meget bred kundegruppe, som har været med til, at firmaet har klaret sig pænt gennem krisen.

Firmaet har netop vundet en ny licitation hos ST, så man kan fortsætte kørslen. Det er også mange år, man har arbejdet sammen med ST – områdets største arbejdsplads.

Fra begyndelsen arbejdede han som chauffør med 10 år med primær kørsel med køkkener til Norge, og senere som lille vognmand med en enkelt bil - og hyret til det, som man hos HTH kaldte ambulance-service – når noget skulle hurtigt af sted. ”Ibflyttemand” kalder In G. Larsen sig stadig – med egentlig flytning udgør i dag kun 10 procent af omsætningen.

- Jeg har investeret i en sideloader og 30 nye 20-fods containere, men den har vist sig at være meget effektiv til vores mange transportopgaver. Man slipper for glatte ramper – og hejser helt enkelt den fyldte container op på bilen, siger Ib G. Larsen.

Han kan stadig forbløffes over kolleger, der stadig siger ja til at køre, selvom betalingen er for ringe. Selv regner han nøjagtigt ud, hvad der skal til for at det kan løbe rundt.

- Jeg fik tilbudt faste transportopgave til Norge – for otte kroner pr. kilometer, men når chaufføren havde fået sit, manglede jeg 50 øre inden der var overskud. Så vi jeg hellere se, at bilen står og ruster, siger Ib G. Larsen.

Han mener, at krisen har haft en positiv effekt – at man skal være tilfreds med det, som man har. Alt for mange har levet over evne. Pengene var snakket op.

- Lønningerne er også fulgt med op – så nu kører vi mest herhjemme og i Skandinavien. Lønmæssigt kan man se det herhjemme på transporterne – det er udenlandske chauffører, man møder. Derfor flytter blandt andet slagterierne til udlandet – en pakkedame i Nordtyskland eller Polen skal have 10.000 kroner i løn – herhjemme er det 28.000 kroner. Men nettoprovenuet er det samme.

- Jeg har optimeret transporterne – og har udstyret alle biler med GPS og Timeguide flådestyring – så udnyttes de optimalt, og jeg ved, hvor de er – og kan varsko kunderne, præcis, når vi ankommer. Det var også en fordel sidste år, hvor vi havde god tid – da valgte jeg også at droppe at køre selv, så chaufførerne havde noget at bestille. Det er joogså svært at køre og modtage 50-90 telefonopkald hver dag.

Ib G. Larsen har investeret meget i materiel, både i lastbiler og trailere samt udstyr, der letter arbejdet – til fordel for både medarbejdere og kunder. Det gælder også sikkerhed – der er bak kameraer på alle biler og flere har sidekamera og afstandsregulering (adaptive cruise control).

For at slanke firmaet, har Ib G. Larsen med sin revisor gået alle faste omkostninger igennem med et tættekam. Ikke mindst telefonudgifterne er på den måde blevet mindre, Men også udgifter til dæk, til syn og til serviceomkostninger. Der kan spares meget ved at indhente tilbud.

Økonomien tæller også brændstofoptimering på bilerne, så bilerne ikke unødigt holder i tomgang. Lokalt hjælper man da også hinanden – som ejendomsmægleren, som giver et gavekort til Ib-flyttemand på 1.000 kroner til folk, der køber en bolig hos hende.

- Vi har jo et meget tæt samarbejde med HTH – så tæt, at vi har kopieret deres ISO 9001 system. Vi har derigennem opbygget vores egen sikkerhedspolitik, som også omfatter en håndbog for chaufførerne.

Men der følges altid op på en opgave, så kunden kan mærke, at man tager jobbet seriøst. Derfor har man så mange loyale kunder. Man skal dog ikke glemme, at fleksible medarbejdere betyder alt i sådan en branche. Men han er heller ikke bleg for at give unge en chance. Derfor samarbejder han tæt med den lokale kommune med at få folk i jobtræning.

Ib G. Larsen og hans chauffører er kendt for at passe på varerne – og der har nærmest ikke været skader på de ofte dyre skabs- og køkkenelementer. Blandt andet skolemøbler transporteres stort set uemballerede.

Når der er travlt, har han også et godt samarbejde med andre vognmænd, så han kan påtage sig flere opgaver. Desuden er han med i en erfa-gruppe, som giver god sparring.

Da ErhvervsBladet var forbi mærkede vi straks en rå men hjertelig tone blandt medarbejderne. Men arbejdsmiljøet er kendt for at være godt, Men der skal være orden i sagerne - og i sidste ende er det chefen der bestemmer – for som han siger: et er jo mig der betaler regningerne.

- Jeg ligger dagsordenen. Vi laver overskud – får lidt løn og lidt opsparing, så selv om vi er under pres, bliver vi da nok en sæson endnu, siger Ib G. Larsen grinende.

- Hvis der er optræk til skideballer, trækker jeg ikke folkene ind på kontoret og lukker døren. Vi skjuler ikke noget for hinanden. Og vi hygger da også af og til – som da vi alle tog til Kim Larsen koncern i Horsens. Det betyder mere end en julefrokost, siger Ib G. Larsen.

Med en fortid som kok stiller han store krav til kvaliteten af mad – noget som han satte en ære i allerede i sin elevplads på hotel Hedegården i Vejle - hvor han kommer fra – og hvor han var med til at klare 120 á la carte gæster om dagen.

- En gang kok, altid kok – så jeg står stadig for meget af madlavningen derhjemme i køkkenet, og jeg kan stadig præstere 20 liter den bedste hjemmelavede bearnaise sauce – uden at den skiller, siger Ib G. Larsen.