Køremaskine i fin balance

Kvalitet. Erfaringer fra rallysporten er bygget ind i den nye B9 Tribeca, der er Subarus første store SUV.

Japanske Subaru er kendt for sin høje kvalitet og holdbarhed lige fra de i 70'erne og 80'erne spøjse bilmodeller til de i dag ganske raffinerede biler.

Som et bevis på det har Subaru vundet alt, hvad der er værd at vinde i rallysporten.

Samtidig bygger Subaru biler med boxermotor, hvilket er et princip, som også Porsche benytter. Den meget flade udformning af motoren giver et ultralavt tyngdepunkt og dermed en bedre balance, som er en kæmpe fordel, når man beslutter at bygge en full-size SUV. Dertil kommer færre vibrationer fra motortypen, hvor stemplerne arbejder vandret og, deraf navnet, bokser mod hinanden.

Bilen har en kraftig treliters motor på seks cylindre med 245 hk og et drejningsmoment på 297 Nm ved 4.200 omdrejninger.

Permanent firehjulstrækEt andet stort plus ved bilen er det permanente firehjulstræk, som Subaru kalder symmetrisk AWD (All Wheel Drive), hvor alle komponenter, der overfører motorens kræfter til hjulene, er placeret i forlængelse af hinanden.

Sammen med bilens elektroniske stabilitetssystem ESP giver det bilen fantastiske køreegenskaber.

Vi prøvede kræfter med bilen på små snoede fynske biveje, og den skuffede absolut ikke. Den reagerer helt neutralt uden tendens til over- eller understyring.

De bedste præstationer fik vi ved at vælge selv at skifte gear i gearkassens sportshift-mode. Så levede den op til sin rally-baggrund.

Ville man derimod cruise af sted, skiftede gearene blødt og behageligt. På motorvejen kan man slappe helt af ved at bruge speedpiloten.

Ikke til terrænFirehjulstrækket er ikke beregnet til at køre i terræn, men den kommer nu ganske langt med sine terrænegenskaber med lang fjedervandring og en frihøjde på 213 mm.

Ofte er terrængående biler ikke så gode på landevejen, men her fungerer den godt begge steder. Til- og frakørselsvinklerne er opgivet (18 og 21 grader).

Tribeca er navnet på en bydel i New York og nok valgt som navnet til bilen, fordi USA er Subarus største marked (amerikanerne lægger trykket på første stavelse). Og nok ikke fordi det er stedet at køre race.

Den 1,8 ton tunge bil har dog moderate præstationer, så som en topfart på 195 km/t og acceleration til 100 km/t på 9,7 sekunder. Og lidt tørstig er den med et forbrug på på 8,1 km/l i gennemsnit, men for at opnå det, skal man køre pænt.

VeludstyretFordi amerikanerne elsker luksus, er bilen fyldt med luksusudstyr blandt andet lædersæder, to-zone klimaanlæg, glassoltag, læderrat, varme i sæderne og el-indstillelige sæder.

Dertil alt i el-styring og handskerumslås, som er et plus i en varebil. 18 tommer dæk på alufælge er standard.

Bak-kameraet betyder, at man kan sikre sig, at der ikke er skjulte objekter bag bilen. Monitoren er den samme, som anvendes til bilens GPS system og til dvd/radio display, I van-udgaven har importøren udnyttet pladsen under varerumsgulvet til et aflæggerum med lås (kendt som geværrum).

Gulvet er i øvrigt helt plant uden negativ læssekant fra kofanger til gulv, men 4x4-teknikken øger læssehøjden, som er på 750 mm.

Der er plads til cirka 1.600 kubikcentimeter gods i varerummet, hvor der tillige er fire fastgørelseskroge.

Bilen kan trække en trailer med bremser på to ton. Man sidder godt bag rattet, men det kan undre, at det ikke kan justeres i to retninger.

Sædet er elektrisk betjent og multijusterbart med memory funktion.

Sikkerhedsmæssigt har bilen ud over ESP aktive nakkestøtter og seks airbags.

Faktabox: Stjerner: 5:Subaru B9 Trebica er en fantastisk velkørende bil med sportslige køreegenskaber for en SUV-bil. Men den er lidt tørstig.

Faktabox 2: Tekniske data: Subaru B9 Tribeca:Motor: 6. cyl. Boxermotor. 24 V.

Ydelse: 245 HK v. 6.600 omdr.

Moment: 297 Nm. v. 4.200 omdr.

Gearkasse: Sekventiel aut.gear.

Topfart: 195 km/t.

Acc. 0-100 km/t: 9,7 sek.

Økonomi-snit: 8,1 km/l.

Trailervægt m. bremser: 2.000 kg.

Affjedring for: Uafhængig.

Affjedring: Dobbelte triangler.

Bremser: Vent. skiver for og bag. ABS. ESP.

ABS-system: Bremseassistent (BAS).

Vendediameter (mellem mure): 11,4 m.

Dæk: Pirelli Scorpion ice+snow 255/55 R 18.

Pris: 379.900 kroner ekskl. moms.