Kølige bananer og frosne fisk kan redde Maersk Lines 2013

Trods et underdrejet containermarked med forholdsvis lave fragtrater, har containerrederiet Maersk Line nemlig udsigt til 6 milliarder kroner i ekstra indtjening på markedet for køletransport af fødevarer, såfremt en prisforhøjelse slår igennem.

Transport af kølevarer kan give Maersk Line jackpot, forudser Nordea-analytiker.
Læs mere
Fold sammen

Det skriver Børsen. Baggrunden for den opløftende prognose for indtjening på nichemarkedet for køletransport er, at Maersk Line, der er verdens største containerrederi, siden 2013 begyndte har hævet sine fragtrater for reefer-containere med 1.500 dollar per 40-fodscontainer, hvilket svarer til en stigning på 30 procent. Ud fra de informationer har Nordea regnet sig frem til, at Maersk Line kan tjene mere end 1 mia. dollar ekstra i løbet af 2013, hvis altså prisforhøjelsen slår igennem på markedet. Og selv hvis det ikke er tilfældet, vil Maersk Line stadig kunne se frem til en betydelig gevinst.

- Hvis de bare får 30 procent succes med rateforhøjelsen, så svarer det til, at de tjener det samme, som hele Maersk Line tjente sidste år - bare på den her del af forretningen - oven i det de måtte have tjent i forvejen, udtaler Finn Bjarke Petersen, shippinganalytiker hos Nordea, til dagbladet Børsen.

Han vurderer, at sandsynligheden for, at prisstigningerne slår igennem, er gode, da Maersk Line er førende inden for køletransport med en markedsandel på omkring 25 procent. Samtidig er markedet for køletransport i kraftigt vækst, da stigende velstand hos middelklassen i Asien skaber øget efterspørgsel på kølevarer som friske grøntsag, frugt og kød.