Køkkenkæmpe buldrer frem og får nyt rekordoverskud

Salget af HTH-, Invita- og Uno form-køkkener tog sidste år et pænt spring frem og gav endnu et rekordoverskud til den danske storproducent af køkkener.

Foto: Torben Christensen.
Læs mere
Fold sammen

De danske køkkener fra HTH, Invita og Uno form går som varmt brød i takt med at nybyggeriet kører på højtryk, samtidig med at boligejerne har lagt finanskrisen bag sig og har fået mere mod på at renovere deres huse og lejligheder.

Den danske del af den svenske køkkenkæmpe, Nobia, som producerer de tre kendte køkkenmærker, oplevede således sidste år en fremgang i salget på 8,6 pct. i Danmark, mens eksporten til steg 5,4 pct. Nobia Denmarks omsætning voksede således i alt med mere end 100 mio. kr. til 1.672 mio. kr.

Den større aktivitet slår nu også igennem på lønningslisten, som er blevet forlænget med næsten 50 navne til godt 800 medarbejdere på blandt andet fabrikkerne i Ølgod, Farsø og Bjerringbro..

Driftsoverskuddet voksede med en femtedel til 244 mio. og bundlinjen voksede med hele 54 pct. til 185 mio. kr., hvilket er ny rekord.

Ifølge ledelsen med Rune Stephansen i spidsen er fremgangen et resultat af, at der arbejdes hårdt med salgsarbejdet, effektivisering og udvikling af nye produkter.

»Der er ingen tvivl om, at vores mere målrettede tilgang til innovation har været med til at profilere vores brands og position i markedet. I 2015 fik vi bl.a. tildelt den internationale designpris Red Dot Award, som er en af de mest prestigefyldte designpriser i verden,« fremhæver ledelsen i årsregnskabet.

2015 var også året, hvor den danske køkkenkoncern lancerede sin ehandel-platform, hvor kunderne selv kan designe og købe køkkener online.

Ledelsen regner i år med en svagt stigende vækst i salget, og at indtjeningen, der har været støt stigende de sidste fem år, mindst vil ramme 2015-niveauet.

Den store svenske Nobia-koncern, som Nobia Denmark er en del af, solgte sidste år for 10,7 milliarder danske kr., hvilket var 17 mere end i 2014.