Køen vokser: Alle vil hjælpe kriseramt lufthavn

Det vækker dyb bekymring blandt politikere og organisationer, at Københavns Lufthavn taber terræn. En lang række aktører vil nu gå sammen om at skabe en slagkraftig markedsføring af lufthavnen. Der er bl.a. udsigt til nye ruteudviklings­fonde, der giver markedsføringstilskud til nye flyruter.

I dansk erhvervsliv og især blandt turisterhvervene er der stor bekymring over, at Københavns Lufthavn mister terræn i forhold til mange europæiske konkurrenter. Berlingske Business kunne i går fortælle om en ny rapport, der viser, at mens lufthavnen for ti år siden var Europas 10. største, er den nu nede på en 15. plads. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Udviklingen skal vendes, og politikere og organisationer står nærmest i kø for at give en hånd med. Københavns Lufthavn har store problemer med at fastholde sin position som et nordeuropæisk trafikknudepunkt, men nu vil en række aktører gå sammen om at hjælpe lufthavnen.

Flere turismeorganisationer, erhvervsorganisationer og politikere vil sammen med Københavns Lufthavn lave en række nye modeller for at markedsføre lufthavnen og skabe en egentlig ruteudviklingsfond, der under bestemte vilkår kan støtte selskaber, som opretter nye ruter til København.

»Vi har i øjeblikket dialog med en række aktører, der på den ene eller anden måde har stor interesse i antallet af flyruter i lufthavnen. Det gælder bl.a. Wonderful Copenhagen, VisitDenmark, Region Hovedstaden, Copenhagen Capacity og Dansk Industri. Vi ser på en række forskellige modeller for et samarbejde om ruteudvikling, herunder oprettelsen af en ruteudviklingsfond,« siger kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavne, Henrik P. Jørgensen.

I dansk erhvervsliv og i særdeles blandt turisterhvervene hersker der dyb bekymring over, at Københavns Lufthavn mister terræn i forhold til mange europæiske konkurrenter. Berlingske Business kunne i går fortælle om en ny rapport, der viser, at de direkte flyruter til resten af verden er faldet med 12 procent siden 2001. Og mens lufthavnen for ti år siden var Europas 10. største, er den danske lufthavn nu nede på en 15. plads.

Den nye rapport, som konsulenthuset Copenhagen Economics har lavet for Region Hovedstaden, foreslår bl.a., at regionale, statslige og private aktører med interesse i en stærk lufthavn går sammen om markedsføring og om at tilbyde »økonomiske incitamenter for flyselskaberne.«

Succes med fonde
Københavns Lufthavn fremhæver, at bl.a. Newcastle, Barcelona, Bruxelles og et par skotske lufthavne har haft stor succes med fonde, der giver direkte markedsføringsstøtte til selskaber, der er klar med nye flyruter. Det vil turismeorganisationen Wonderful Copenhagen gerne være med til at stable på benene.

»Vi giver ikke direkte tilskud til private virksom­heder, men vi kan på anden måde sætte ressourcer af til at få nye ruteudviklingsprogrammer i gang. Vi kan være med til at organisere det og tale med de aktører, der kan være med til at finansiere et ruteudviklingsprogram,« siger adm. direktør Lars Bernhard Jørgensen.

Han mener, at det naturlige er, at de nye ruteudviklingsprogrammer finansieres med en blanding af offentlige og private midler.

I den nationale turismeorganisation VisitDenmark oplyser man, at ruteudviklingsfonde er en af de ideer, man i øjeblikket ser på sammen med lufthavnen. Organisa­tionen ønsker dog ikke at kommentere, hvilken rolle den forestiller sig, da samtalerne med de forskellige partnere endnu ikke er afsluttet.

»Det er en vigtig udfordring at tiltrække flere internationale flyruter til alle danske lufthavne, for god tilgængelighed betyder flere gæster til landet. VisitDenmark er derfor allerede i dialog med relevante partnere om, hvad vi i fællesskab kan gøre på dette område,« skriver VisitDenmarks adm. direktør, Dorte Kiilerich, til Berlingske Business.

Rapporten om Københavns Lufthavn skal diskuteres på et møde i forretningsudvalget i Region Hovedstaden i dag. Regionsformand Vibeke Storm Rasmussen (S) understregede allerede i går over for Berlingske Business, at Region Hovedstaden skal deltage aktivt i det nye samarbejde og markedsføringen af lufthavnen.

Samtidig foreslår Socialdemokraternes overborgmesterkandidat i København, Frank Jensen, nu et øget Øresundssamarbejde, som en del af løsningen på lufthavnens problem.

»Vi skal etablere et målrettet regionalt samarbejde mellem aktørerne på luftfartsområdet i Øresundsregionen for at udvikle og tiltrække nye flyruter til regionen. Sådanne samarbejder foregår i andre storbyer – det skal vi også have. Derfor skal vi også styrke markedsføringen af København som central luftfartsdestination,« lyder det i et blogindlæg fra Frank Jensen som en reaktion på gårsdagens artikel i Business.

Henrik P. Jørgensen fra Københavns Lufthavn forventer, at man sammen med de andre aktører vil være klar med nogle konkrete modeller for bl.a. en ruteudviklingsfond i løbet af efteråret.