Kødskandalen dyr for Super Best

Supermarkedskæden SuperBest får drøje hug i ny imagemåling. Direktør erkender, at skandalen om ompakning af kød allerede har direkte indflydelse på bundlinjen.

En ny imagemåling foretaget for Berlingske Business i ugerne efter kødskandalen viser, at SuperBest får tørre tæsk af forbrugerne. Her er det Superbest i Haderslev. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Gammelt kød i nye pakker. Den systematiske ompakning af kød i en række SuperBest-butikker udløser en hård dom ved folkedomstolen. En ny imagemåling foretaget for Berlingske Business i ugerne efter kødskandalen viser, at SuperBest får tørre tæsk af forbrugerne. Samtidig må direktør Frank Sørensen erkende, at skandalen allerede har sat sig synlige spor i omsætningen.

»Det er klart, at snakken går rundt om spisebordet, og at det lige nu ikke lyder godt at sige, at kødet er fra SuperBest,« siger Frank Sørensen og oplyser, at kæden har oplevet et mærkbart fald i salget af kød. Det friske kød, der ellers skulle være et af SuperBests fyrtårne i konkurrencen mod discountkædernes langstidsholdbare produkter.

DR Kontant kunne for tre uger siden afsløre, at slagterne i otte ud af tolv besøgte SuperBest-butikker i strid med lovgivningen systematisk ompakkede kød, der allerede havde været en tur i køledisken, i nye pakker med nye datomærker.

Ifølge en brandmåling foretaget af analysevirksomheden YouGovZapera for Berlingske Business har den afsløring sat sig markante spor i danskernes opfattelse af SuperBest. Ikke bare det aktuelle ry er kraftigt påvirket, men også den mere stabile brandstyrke, der er en sammenvejning af en række forskellige parametre. Og det mærker man da også tydeligt i SuperBest, selv om det er vanskeligt at isolere effekten i en tid, hvor supermarkederne i forvejen har det vanskeligt.

»Salget i branchen er faldet med syv pct. i sidste måned. Der er pres på i branchen. Også hos os. Vi ligger pænt i forhold til budgettet, men det er klart, at det her har en negativ effekt,« siger Frank Sørensen. SuperBest består af 220 supermarkeder og omsatte for 13,7 mia. kr. i sidste regnskabsår. Heraf endte 325 mio. på bundlinjen.

Forbrugerne husker

Ifølge den danske brand-guru Martin Lindstrøm skal SuperBest ikke gøre sig forhåbninger om, at forbrugerne glemmer skandalen foreløbig.

»Alle undersøgelser viser, at forbrugere husker negative historier bedre end positive historier. Det [Note] te [/NOTE] gælder især for negative mad-relaterede historier. Historier om dårlig mad, forgiftninger og lignende glemmer vi stort set aldrig, eftersom vores instinkt fortæller os, at den type information kan betyde forskellen på liv og død,« siger han.

Frank Sørensen lægger da heller ikke skjul på, at skandalen ikke passer ind i virksomhedens brandingstrategi. Han var selv inviteret i studiet, da DR Kontant løb over skærmen. Her kaldte han sagen skammelig og lovede forbedringer. Det skal blandt andet ske ved at inddrage kritikerne i processen.

»Vi er godt klar over, at de ting, vi siger i dag, ikke virker ligeså troværdigt, som det vi sagde for tre uger siden. Derfor forsøger vi nu at inddrage dem, der har kritiseret os, i et ekspertudvalg. Målet er, at de skal sige, at de tiltag, vi har sat i gang på det her område, er fantastiske, og at tingene er i orden,« siger Frank Sørensen. Han erkender, at hans personlige brand også bliver påvirket af skandalen.

»Det er klart, at det ikke er sundt for ens personlige brand som erhvervsleder. På den anden side ved folk i den her verden også, hvad det vil sige pludselig at komme i stormvejr,« siger Frank Sørensen.

Ifølge Martin Lindstrøm er der en række ting, der er helt afgørende for SuperBest, hvis man skal minimere de negative konsekvenser af skandalen. Først og fremmest handler det om at overreagere, når det gælder hygiejne, og kommunikere hyppigt og åbent om forholdene i virksomheden.

»Det er muligt på sigt at vende en negativ nyhed til en positiv, såfremt virksomheden tager det seriøst. I dette tilfælde ved at SuperBest i fremtiden bliver den kæde, der sætter standarden inden for hygiejne i branchen,« siger Martin Lindstrøm.

DR Kontant har varslet nye afsløringer fra supermarkedernes kølediske i aften.