Kødfirmaer fylder køledisken med flere vegetariske madvarer

Forbrugerne hiver ikke så meget kød op af køledisken, som de tidligere har gjort. Det har fået kødproducenter til at lancere flere kødfri varer.

Daglivarekoncernen Coop, der blandt ander ejer Kvickly, Irma og SuperBrugsen, kommer fremover til at have flere vegetariske madvarer i køledisken. Fold sammen
Læs mere

Flere kødproducenter er begyndt at lancere vegetariske produkter, fordi efterspørgslen efter kød er faldet. Det skriver Børsen mandag.

Det kan blandt andet mærkes i daglivarekoncernen Coop, hvis kødsalg de sidste fire år er faldet med 1-2 procent på både kyllinge-, okse-, kalve- og svinekød. Det er det største fald i koncernen i mange år.

I Hanegal, der blandt andet producerer økologisk pålæg, pølser og færdigretter, har den manglende efterspørgsel også sat sine spor. Virksomheden har lanceret mellem 35-40 kødfri produkter. Fem procent af virksomhedens totale omsætning stammer herfra, hvilket er en fordobling i forhold til sidste år.

Fremgangen for de vegetariske produkter forventer den administrerende direktør i Hanegal, Cees Kuypers, vil fortsætte.

»For fem år siden var det så godt som ikke eksisterende i omsætningen. Fem år ud i fremtiden regner jeg med, at 20-25 procent af den totale omsætning vil være fra vores vegetariske fødevarer,« siger han til Børsen.

Også hos Tulip Food Company har man valgt at lancere tre produkter uden kød. Det er sket under brandet Den Grønne Slagter.

Ifølge Mette Schacht Færch, Tulips marketingdirektør, sker det for at imødekomme forbrugernes stigende efterspørgsel på denne slags produkter.