»Købmændene skal forblive det lokale omdrejningspunkt«

Formanden for De Samvirkende Købmænd, John Wagner, mener stadig, at de lokale brugsbutikker og købmænd har en plads og funktion i lokalsamfundet.

Formanden fra De Samvirkende Købmænd, John Wagner Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

§Hvad siger du til fortællingen om, at de lokale købmænd ikke kan holde på kunderne?

»Den myte vil jeg gerne gøre op med. Ligesom det ikke er muligt for alle Bilka’er, brugser og Aldi’er at være lige inspirerende, gælder det samme selvfølgelig for de enkelte købmænd. Der er gode og mindre gode købmænd, og der er selvfølgelig nogen, der har fulgt mere med tiden end andre. Det er et spørgsmål om, at den lokale købmand har præmisserne for at trives, samtidig med at han har drivet til at gøre en forskel.«

§Stifterne af MadMarked mener, at de har fundet fremtidens løsning for købmændene. Hvad siger du til den?

»Præstø MadMarked supplerer de traditionelle dagligvarebutikker, hvor den lokale købmand eller brugs med fuldt dagligvaresortiment er i priskonkurrence med nabo- byens discountbutikker, og det kræver en helt anden forretningsmodel med andre priser og avancer. Så det er to forskellige koncepter. Man skal ikke tro, man kan lave alle de små købmænd om til et MadMarked; det er umuligt. Men der er ingen tvivl om, at der i de kommende år vil komme en lang række af samme slags initiativer som MadMarked, men at lave 500 købmandsbutikker og brugser om vil ikke ske. De har forskellige funktioner at spille i lokalsamfundet.«

§MadMarked vinder markedsandele med en ny funktion i lokalsamfundet. Der er allerede discountbutikker og Bilka-varehuse, som optager nogle andre funktioner. Hvad er købmændenes eksistensberettigelse?

»Hverken discountbutikken eller Præstø MadMarked kan løse den opgave at være omdrejningspunkt i lokalsamfundet, hvor man kan købe et bredt udsnit af dagligvarer, hente receptpligtig medicin, spille Lotto, indlevere rensetøj og afhente pakkepost fra en e-handel. De funktioner udfoldes ikke af discountbutikkerne, som ikke rører tiltag, der ligger uden for deres eget koncept. Så kan det godt være, man kan købe ind til et godt måltid hos Præstø MadMarked, men det er ikke en dagligvareforsyning, og så tvinges kunderne ud at køre, hvis ikke man opretholder købmændenes butikker.«

§Hvordan sikrer I så, at købmændene forblive relevante for kunderne?

»Butikkerne skal forblive omdrejningspunktet for det lokale samfund. Der er det vigtigt med et godt dagligvaresortiment til konkurrencedygtige priser på diverse discountlinjer. Og så gælder det om at få så mange services som muligt ind i butikken. Jo mere det kan være lokalt tilpasset, jo bedre.«

§Hvordan sikrer man, at de mindre gode købmænd også har engagementet?

»Kædekontorerne har en stor udfordring i at inspirere og lave best practice, så de købmænd, der har mistet modet, kan se, at der kan gøres en forskel via gode eksempler fra kollegerne.«