Købmænd går sammen for at løfte kødsalget

DANSK HANDELSBLAD. Kiwi, Spar og SuperBest redder sig bedre priser og de små butikker større sortimenter gennem nye fælles indkøb af centralpakket kød og andre ferskvarer.

Foto: Jonas Vandall Ørtvig
Købmændene i SuperGros-kæderne fortsætter med at samle deres indkøb. Fra midt i august kommer der også centralpakket kød med som den største del af et nyt koncept med det fælles navn, Mad & Smag.

Andre dele af Mad & Smag - convenience- og delikatesseprodukter - har allerede haft premiere i udvalgte butikker tidligere på sommeren.

- Vi har fundet fælles fodslag på tværs af kæderne til et fælles sortiment, så vi får et helt andet volumen og dermed nogle skarpere priser, samtidig med, at det giver købmændene nye muligheder, forklarer Per Thau, der er indkøbs- og kategoridirektør i købmandsgrossisten SuperGros.

Han pointerer, at det nye tiltag ikke skal ses som endnu en spare-foranstaltning. Formålet er i første række at løfte omsætning og indtjening på området i de butikker, som SuperGros forsyner.

- De mindre butikker får pludselig mulighed for at køre med et meget større kødsortiment. I Kiwi udvider vi for eksempel sortimentet for at stå skarpere i konkurrencen. Det forventer vi også vil ske i de små Spar-butikker, men der er det den enkelte købmand, der beslutter det, siger Thau.

- For Spar er der et uudnyttet omsætningspotentiale på 150-200 mio. kr. i kød, fisk og delikatesse, fordi vi ikke har kunnet gøre det ordentligt alene. Nu kan vi pludselig gøre det, fordi vi er sammen om det, supplerer Spars Danmarks adm. direktør Michael Østergård.

- Det giver nogle enorme overlevelsesmuligheder for de mindre butikker. De kommer også langt hen ad vejen til at kunne matche discountbutikkerne på kødudvalget - og til samme pris. Det betyder noget i de butikker, der er omringet af discountere. Vi lægger en stor del af kødsortimentet i vores Gul Pris-serie, fortæller han.

Mad & Smag-projektet minder om det, som Coop Danmark begyndte på i foråret med Hilton-kødfabrikken i Hasselager ved Aarhus, men SuperGros' Per Thau ser flere forskelle end ligheder.

Det nye koncept favner bredere med en række leverandører - dog med Danish Crown som den absolut største. Serien omfatter også fisk og fjerkrækød, lige som nye udenlandske leverandører spiller en rolle blandt andet indenfor delikatesse- og convenienceprodukter.

Bag beslutningen om at øge brugen af centralpakket kød ligger der ifølge Spars direktør Michael Østergård også overvejelser om at sørge for, at kunderne kan være lige så sikre på at få kød og andre ferskvarer om aftenen som om morgenen alle ugens syv dage - og ikke mindst om at sikre fødevaresikkerheden. Det gør de centralpakkede varers længere holdbarhed noget nemmere.

Læs mere i Dansk Handelsblad 12. august

Prøv Dansk Handelsblad gratis i 4 uger - og få inspiration til bedre købmandskab. Klik her.