Købers marked i hotelbranchen

Næsten halvdelen af Københavns hotelværelser står tomme, efter at mange firmaer har beskåret overnatninger og møder.

Foto: Reimar Juul. Karim Nielsen, direktør for Danmarks største hotel, Radisson Scandinavia i København.
Læs mere
Fold sammen
I årets første halvår faldt den gennemsnitlige belægning på de københavnske hoteller ca. 20 pct. til omkring 55 pct.

Tallene kommer fra Karim Nielsen, direktør for Danmarks største hotel, Radisson Scandinavia i København med 542 værelser. Til september må hotellet dog afgive den titel til lavpriskæden CabInn, hvis Metro hotel i Ørestaden får 710 værelser.

»Markedet i København er nede. Vi kan mærke det på firmaaftalerne; der kommer færre gæster, også fordi mange virksomheder har indført rejsestop. Der er færre kongresser, møder osv.,« siger Karim Nielsen og tilføjer:

»Krisen har lært hotelgæster at kigge på prisen. Vores hotel får stadig flere bookinger via hotelsøgemaskiner, hvor også forretningsrejsende pløjer rundt for at finde den billigste pris. Det drejer sig mere end nogensinde om værelsesprisen, ikke om hotelstjerner.«

»Årets eneste lyspunkt bliver FNs klimatopmøde til december, men vi har næppe set det værste. Første halvdel af næste år kan blive værre. Navnlig bliver det svært for hotelkæder, som bygger hoteller og samtidig har økonomiske vanskeligheder. København er en af de sværeste hotelbyer, også fordi flere lokale kæder prissætter for billigt,« siger Karim Nielsen.

Frygt i markedet
Der er heller ikke megen optimisme hos hotelgruppen Arp-Hansen, som med ni hoteller og 1.719 værelser er største aktør på det københavnske hotelmarked. Koncerndirektør Dorte Krak siger:

»Forretningskunder sparer, hvor de kan. Der er stadig overnatninger og møder på hotellerne, men på et lavere niveau. Hvis et møde sidste år varede tre dage, er det nu ofte skåret ned til en dag, og overnatningerne kan være sparet væk.«

»Alle er prisbevidste og shopper rundt. For mange handler det mest af alt om, at prisen er så lav som mulig, eller at de får mere for prisen end før. Vi bidrager ikke til prisdumpning, for det er vigtigt at både kunden og hotelbranchen husker, at bliver prisen for lav, går det ud over hotellets service,« siger Dorte Krak.

Ingen klager fra Århus
Der er mindre klagesang fra det største hotel uden for København, Radisson Scandinavia i Århus med 234 værelser. Her siger salgsdirektør Flemming Poulsen:

»København og provinsen er to forskellige markeder. Vi har ikke den priskrig, de har i København, hvilket også skyldes, at Århus i forvejen har for få hoteller og konferencemuligheder. Storårhus har kun 1.600 hotelværelser – eller 10 procent af, hvad de har i Storkøbenhavn. Med for få hotelværelser i Århus har vi også mulighed for at tage færre kongresser m.m.«

»Selvfølgelig kan vi mærke krisen, men modsat København er vi blot nede med nogle få procent. Firmaerne har lidt færre overnatninger og holder færre interne møder på hoteller, men de køber den samme type værelser som før. Den største nedgang er fra kursusudbyderne. De har færre kunder, så de booker færre mødelokaler og hotelværelser. Men et område som firmaernes årskongres er der nærmest ikke rørt ved,« siger Flemming Poulsen.