Københavns varemærke blev et flop

København dropper brandet "Open Copenhagen". Opbakningen var for lille, erkender formand.

Foto: Brian Bergmann

Københavs officielle brand siden 2009, "Open Copenhagen", hvis mål var at markedsføre Danmarks hovedstad som en åben by, er blevet kasseret.

Årsagen er, at opbakningen til brandet har været for lille. Så nu bliver "Open Copenhagen" droppet og foreningen bag brandet "Open" opløst.

Brandet og foreningen blev stiftet på initiativ af markedsføringsorganisationerne Wonderful Copenhagen og Copenhagen Capacity -  og har i dag kun ti medlemmer. Medlemmerne er blandt andet virksomheder som Københavns Lufthavne og SAS.

 "Vi har egentlig fungeret godt som forening, men der er brug for et nyt og større engagement. Foreningen hilser en ny organisationsform og et nyt brand velkommen," siger Henrik Peter Jørgensen, formand for foreningen Open og kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavne til News Øresund.

Men endnu svæver det i det uvisse, hvad der skal afløse "Open Copenhagen". Henrik Peter Jørgensen siger, at regionerne og de store kommuner i hovedstadsregionen er i gang med at udarbejde en vækststrategi og har planer om at skabe et nyt "citybrand".