Københavns Lufthavne sætter taxikørsel i udbud

Den danske lufthavn er træt af lange taxikøer foran terminalerne, og derfor sættes taxikørslen nu i udbud. Hos Københavns Taxinævn vil man lige have reglerne tjekket først.

Københavns Lufthavne er træt af lange taxikøer, og derfor sættes taxikørslen nu i udbud. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bent K Rasmussen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det skal være slut med lange taxikøer ved Københavns Lufthavne foran terminaler, parkeringshuse og biludlejning. Derfor sender lufthavnen nu taxikørslen i udbud i starten af det nye år.

Rent praktisk betyder det, at alle taxiselskaber, der i dag betjener lufthavnen, inviteres til at byde på udbuddet. De selskaber, der vinder udbuddet, bliver en del af det, lufthavnen kalder et »Taxi Management system.« Det er baseret på et brobizz-koncept, hvor bomme, et prognoseværktøj og et taxidepot i følge Københavns Lufthavn vil sikre, at der er præcist det antal taxier, der er brug for.

Derfor bliver der indrettet et område ved Hotel Hilton, hvor taxierne kan holde og vente, så vognene ikke længere skal holde i kø fra terminalerne og ned langs lufthavnens mest befærdede vej, Ellehammervej.

»Vi har 3.500 taxikørsler om dagen, så det er svært at skabe plads til alle vognene. Det resulterer i, at vi tre til fire gange om dagen ender med en massiv kø, hvor 2-300 vogne ikke kan komme hverken frem eller tilbage. Det betyder, at de rejsende, der skal hentes af sine familier ved afhentningspladsen, ikke kan komme ind i deres biler, og da vi samtidig forventer endnu flere passagerer næste år, som vil have brug for taxaer, er vi nødt til at skabe noget system,« siger Marie-Louise Lotz, der er passagerchef i Københavns Lufthavne.

Alle taxiselskaber har fortsat lov til at køre passagerer til lufthavnen og sætte dem af. Den nye regulering gælder kun turene fra lufthavnen.

Københavns Taxinævn blev præsenteret for den nye model torsdag morgen. Ideen med systemet er reel, lyder det. Men Jens Jørgen Nygaard, der er formand for taxinævnet i region Hovedstaden, mener ikke, der er fuld klarhed omkring, om modellen er lovlig:

»Vi er det kørende publikums advokater, så vi vil være rigtig glade for, at alle kunder kan være sikre på at få en taxa og en god service. Men vi skal have undersøgt taxilovgivningen, for godt nok er lufthavnen et privat område, men det er også et trafikknudepunkt, og normalt har alle transportformer har offentlig adgang. Så vi skal undersøge, om man lovligt kan begrænse adgangen af taxier ved at sende det i udbud til det selskab, der vinder, og om det er lovligt, at man kan udelukke nogle bestillingskontorer,« siger han, men tilføjer at lufthavnens formål med at sætte taxikørslen i udbud er godt nok:

»Formålet er ædelt, for de vil højne standarden og kvaliteten af den service, som kunderne tilbydes, når de kommer til Københavns Lufthavne. Det kan vi kun bifalde, for man må indrømme, at branchen ikke hidtil selv har kunnet kontrollere det,« siger Jens Jørgen Nygaard, der har sat gang i en juridisk undersøgelse og afventer svar på resultatet.

Ifølge Marie-Louise Lotz har man allerede undersøgt reglerne:

»Vi har undersøgt det i vores juridsike afdeling, og det er helt lovligt, fordi der er tale om turene fra lufthavnen og ikke til lufthavnen. Det er vurderet ud fra en sag i Østre Landsret fra 2010, der slog fast, at holdepladsen ved Københavns Lufthavne er en privat plads,« siger hun.

Ifølge Københavns Lufthavne vil det nye system sikre, at lufthavnen får en langt mere præcis dialog med taxicentraler og vognmænd, der løbende vil blive orienteret om behovet for taxier ved lufthavnen. Det skal begrænse tomgang og unødig ventetid og samtidig give taxierne frihed til at køre andre ture i København, lyder det.

Systemet bruges også i udenlandske lufthavne som blandt andet i Stockholm, Olso, Frankfurt og Paris.

»Det er den samme udfordring, de her lufthavne står med i forhold til at styre den efterspørgsel på taxiture, der kommer. Her virker det, at et bomsystem regulerer, hvornår der er brug for en taxa,« siger Marie-Louise Lotz.

Udbudskontrakten har en værdi af omkring 650 millioner kroners taxikørsel over tre år, og i følge Københavns Lufthavn er der meget, der tyder på, at det beløb vil komme til at vokse i de kommende år. Alene i 2014 er antallet af taxiture til og fra lufthavnen vokset med 50.000. Ifølge Københavns Lufthavn kommer lufthavnen ikke selv til at tjene penge på udbuddet eller det nye system, der forventes at komme til at koste 17 millioner kroner årligt på etablering og drift, hvilket skal betales af de selskaber, der vinder udbuddet.