Københavns Lufthavn risikerer overhalinger efter svag vækst

Foto: Michael Bothager

En vækst på kun 2,3 pct. i første halvår for Københavns Lufthavn er ikke ligefrem prangende i europæisk sammenhæng, hvor mange lufthavne i samme størrelse viser langt mere fremgang. Det skriver branchemediet Check-in.dk på baggrund af trafiktal fra årets første seks måneder.

Væksten er gået ned i lavere gear for den københavnske lufthavn i Kastrup, og dermed er den nuværende 14.-plads på Europa-ranglisten i fare. Bagved ligger nemlig lufthavne i Moskva, Dublin og Zürich, der viser vækstrater på 6 til 9 pct. indtil videre i år.

Hos Københavns Lufthavne er man dog ikke bekymret over opbremsningen.

»Væksten i år skal ses i forhold til det særdeles travle 2016, hvor antallet af passagerer i Københavns Lufthavn voksede med 9,1 procent. Så væksten varierer fra år til år. Det er der ikke noget mærkeligt i, hverken for Københavns Lufthavn eller andre lufthavne i Europa og Skandinavien.«

»Set i et længere perspektiv, har der været god og konstant vækst i København siden finanskrisen for luftfartens vedkommende løjede af i 2009/10. Og vi ser ingen tegn på, at væksten bremser op. Det er en global trend, at folk flyvere oftere - både på ferie og forretning,« siger kommunikationsrådgiver Lars Lemche fra lufthavnen til Check-in.dk.

Set på nordisk basis er Kastrup stadig foran lufthavnene Gardermoen i Oslo og Arlanda i Stockholm, men også her er der ubalance i vækstraterne, som er oppe på 9 pct. i både den norske og svenske hovedstad.

Københavns Lufthavn har blandt andet været udfordret af ombygninger, som skal ruste lufthavnen til at håndtere 40 mio. passagerer årligt i fremtiden - en vækst fra 29 mio. i 2016.