Københavns Lufthavn levede op til sit ry i årets travleste rejseuge

Til trods for rekordhøjt passagertal ventede ingen mere end 15 minutter på at komme gennem sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn, der for nyligt vandt prisen som Europas mest effektive lufthavn.

Foto: Simon Skipper

Hele 201.407 tog turen gennem sikkerhedskontrollen i uge 27, der dermed er årets hidtil travleste i Københavns Lufthavn. Ugen er en traditionel stor ferierejseuge, der samtidig får selskab af omkring 5.000 udenlandske Roskildefestival-gæster på vej hjem.

I lufthavnen var man dog godt forberedt, og ingen ventede således mere end 15 minutter på at komme gennem sikkerhedskontrollen, fortæller en stolt kommunikationsdirektør, Henrik Peter Jørgensen.

»Vi er blevet skarpe til at gøre processerne effektive. Det lyder kedeligt, men det handler eksempel om at lave bedre prognoser for, hvornår der kommer store ryk-ind af passagerer. Hvis vi for eksempel ved at der kommer en masse busser fra cruisskibene om et kvarter, så skal vi handle med det samme,« siger han.

Den gennemsnitlige ventetid lå ifølge lufthavnens opgørelser på 4 minutter og 22 sekunder. Kun syv ud af hundrede passagerer ventede mere end ti minutter i kø, og den længste ventetid lå ifølge opgørelserne på 14 minutter og 29 sekunder.

Københavns Lufthavn modtog for nyligt prisen som Europas mest effektive lufthavn for 10. gang på 12 år. Det skyldes ifølge kommunikationschefen blandt andet arbejdet med at indføre LEAN i passagerernes flow fra ankomst i lufthavnen til de sidder i flyet eller omvendt.

»Vi ser hele tiden på, om der er elemeneter, der kan forbedres og gøre mere effektive. Hvis man kan vinde 10-15 sekunder på at folk er bedre informeret om at tage deres computer op af tasken i sikkerhedskontrollen, så skal vi gøre det. Det lyder ikke af meget, men det skal ganges op med de mange tusinder passagerer, der kommer gennem kontrollen hver dag,« siger han.

På samme måde har Københavns Lufthavn været en af de lufthavne, der har været mest aktive i arbejdet med at få passagererne til selv at tjekke deres bagage ind og dermed springe køtiden over.

Ventetiden i sikkerhedsskontrollen kunne dog sagtens være kortere, hvis det ikke var for de mange sikkerhedsregler, passagerer og lufthavne skal følge. Mange af dem er indført lag på lag og ofte efter en trusselsepisode et sted i verden uden der nødvendigvis er lavet en gennemgående analyse af effekten, påpeger Henrik Peter Jørgensen.

»Væskereglerne er et godt bud. Der er brug for et gennemsyn af alle reglerne og en vurdering af, hvad der giver mening, og hvad der ikke gør. Et mere simplificeret regelsæt ville uden tvivl kunne spare tid uden at udgøre en risiko,« påpeger han.

EU har tidligere foreslået at udfase væskereglerne over en periode, men den ide giver man i branchen ikke meget for. Det vil nemlig udelukkende føre til mere forvirring hvis reglerne ændres hvert år.