Københavns lufthavn har fået nok af taxi-bøvl

Københavns Lufthavne og Taxinævnet har begge fået nok af chauffører, der ikke vil køre korte ture for lufthavnspassagerer. Nu skal blandt andet Disneyland i Florida bruges som forbillede til at få ordnet problemet.

Nogle taxichauffører i lufthavnen i Kastrup afviser kunder, hvis de synes, turen er for kort. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Bohr

Det skriver Jyllands-Posten.

»Det er selvfølgelig ikke godt, at taxichauffører afviser kunder, der skal ud på korte køreture. Det bør ikke finde sted,« udtaler Ib Terp, formand for Taxinævnet og borgmester i Brøndby, til Jyllands-Posten.

Passagerchef i Københavns Lufthavn i Kastrup, Marie-Louise Lotz, er enig i den vurdering og finder det pinligt, at udenlandske turister såvel som hjemvendende danskere kan risikere ikke at kunne få en taxi lufthavnen, fordi turen er for kort.

»Vi kan ikke byde vores turister og vores hovedstad, at man kommer ud af lufthavnen og ikke kan få en taxi, fordi man skal køre en kort tur. Forestil dig, at man ankommer til Danmark. Man er i tvivl om, hvor langt væk ens hotel ligger, så man spørger en taxichauffør. Man må få et chok og tænke: Kan det virkelig være Danmark, det her,« siger Marie-Louise Lotz, til Erhverv & Økonomi.

Københavns Lufthavne er derfor gået i gang med en større analyse af, hvordan problemet kan løses.

Undersøgelsen ligger først klar til efteråret, men ifølge kilder har lufthavnen fået inspiration fra blandt andet Disneyland i Florida, hvor 40.000 daglige besøgende har tvunget forlystelsesparken til at udvikle et innovativt kø-system. Gæsterne i parken trækker blandt andet et nummer til f.eks. en rutsjebane og kan derefter gå frit rundt, mens de venter på, at det bliver deres tur - i stedet for at stå i kø.