Københavns Lufthavn forbereder ny ekspansion

Lufthavnen leder nu efter det ingeniørfirma, der skal bygge en helt ny finger dedikeret til langdistancetrafik som led i lufthavnens ekspansionsplaner.

For at vokse til 40 mio. passagerer om året, skal Københavns Lufthavn udbygges flere steder. Næste skridt er en ny langdistance-finger. Fold sammen
Læs mere

Københavns Lufthavn har vokseværk og store ambitioner: Målet er at vokse fra de nuværende ca. 25 millioner passagerer om året til 40 millioner passagerer på længere sigte. For at nå i mål, skal der investeres og udbygges og et af de næste store projekter er en helt ny »finger« dedikeret til langdistancetrafikken.

Netop nu leder lufthavnens ledelse lige nu efter det ingeniørfirma, der skal stå for byggeriet, der ventes at tage tre år og i alt koste i omegnen af 400 millioner kroner, skriver branchesitet Check-in. Københavns Lufthavn investerer årligt omkring en milliard kroner i ny teknologi, opdatering af bygning og proceshåndtering, men adm. direktør Thomas Woldbye har et princip om ikke at fare for hurtigt frem, men at tage tingene i etaper.

Af udbudsmaterialet fremgår det således også, at den nye tilbygning kommer til at være på cirka 20.000 m2, men udbuddet indeholder derudover en option på totalrådgivning i forbindelse med en senere udbygning på 11.000 m2 til en værdi af yderligere 200 millioner kroner.

Den nye finger skal ligge mellem Finger D og Finger F, der også går under navnet Cph Go, der er discountterminalen for lavprisselskaberne.

Københavns Lufthavn er netop blevet færdige med en tilbyning til Finger C, der også skal servicere langdistancetrafikken. Den nye tilbygning er specielt designet til at kunne håndtere de store dobbeltdækkerfly som Airbus' A380, som Emirates blandt andet vil indsætte på ruten til København til december. Flyet er så stort, at Københavns Lufthavn måtte gøre landingsbanerne bredere for at kunne modtage den flyvende kolos.

Se adm. direktør Thomas Woldbye præsentere den nye tilbygning her