Københavns hoteller og restauranter løber fra provinsen

Der er stor forskel på, hvordan landets restauranter og hoteller ser på fremtiden. I hovedstaden er optimismen væsentlig større end i andre dele af landet.

 Det er blandt andet flere svenske overnatninger på sjælland og i hovedstaden, der hiver optimismen op hos restauranter og hoteller i området, mener politisk direktør i Horesta, Johan Wilstrup.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Finanskrisen har været hård mod hotel- og restaurationsbranchen, hvor mange har kæmpet sig til gæster og overlevelse. Og det kan ses på optimismen rundt omkring i landet, hvor nogle områder er mere positive omkring fremtiden end andre.

I hovedstaden og generelt på Sjælland lever optimismen pænt i forhold til tidligere. Trækker man længere mod vest er optimismen ikke lige så høj. Især i Sønderjylland har hoteller, kroer, restauranter m.m. ikke den helt samme optimisme i forhold til stigning i omsætning og antallet af gæster.

Det viser en ny undersøgelse fra arbejdsgiverorganisationen Horesta.

»Nogle virksomheder tror på, at vi er på vej ud i en form for vækstspor, når det kommer til gæster og omsætning. Men mange sidder stadig med en vis usikkerhed om fremtiden,« siger politisk direktør i Horesta, Jonas Wilstrup. 

Jylland har det generelt svært i forhold til København. Men optimismen i Midtjylland og Nordjylland ser lidt bedre ud.

Der er forskellige årsager til, at optimismen ikke for alvor har bidt sig fast i det sønderjyske. Områdets overnatningsfaciliteter og restauranter har haft det økonomisk svært de seneste år. Ikke mange turister har søgt mod det sønderjyske, så væksten har ligget i dvale over en længere periode. Og det har ikke gjort situationen nemmere, at tyskerne for et par år siden satte momsen ned på hotelovernatninger.


 
»Sønderjylland er i hård priskonkurrence med nogle bedre tilbud, der ligger lige på den anden side af grænsen. Der skal nogle hårde argumenter på over for tyskerne for at få dem til at køre til Danmark for at holde for eksempel en konference til en højere pris end i Tyskland,« siger Anja Bach-Jensen, der er konsulent hos Center for regional- og turismeforskning, og forklarer, at danskerne også lokkes til at vælge et hotel eller en restaurant på den anden side af grænsen. Mange bliver draget af, at man kommer til et andet land, og så endda kan få oplevelsen til en lavere pris.

Det er den økonomiske vækst i København, der trækker optimismen i vejret i Hovedstaden. Ifølge Jonas Wilstrup har man kunne se flere hoteller blomstre op i hovedstaden og restauranter, der har klaret sig lidt bedre. Derfor er det naturligt, at hovedstadsområdet og Sjælland generelt er mere positive.

»København er der, hvor tingene starter, både når det går godt, og når det går dårligt. Væksten mærkes først meget tydeligt i København, og så spreder det sig som ringe i vandet,« siger han og forklarer, at han mener, man vil se optimismen drive mod Jylland, fordi væksten med tiden også vil plante sig der.

Men ifølge Anja Bach-Jensen kræver det, at de områder er gode til at gribe bolden og tilbyde noget, der trækker turister til. Noget der kan fungere som et flagskib.

»Det skader ikke det øvrige Danmark, at der kommer mange turister til København, og der er øget vækst. Tværtimod. Men de andre dele af Danmark skulle gerne finde nogle måder, hvor man kan få turisterne til at blive et par dage ekstra i landet og tage en smuttur ud og se, hvad Danmark har at byde på ud over København,« siger hun.