Københavns hotelboom bliver ved og ved

Det langvarige hotelbyggeboom i hovedstaden er nærmest uden ende. Øget turisme, flere krydstogtskibe og kongresser bliver forstærket af et opsving i dansk erhvervsliv og lempet moms.

Det langvarige hotelbyggeboom i hovedstaden er nærmest uden ende. Øget turisme, flere krydstogtskibe og kongresser bliver forstærket af et opsving i dansk erhvervsliv og lempet moms. Fold sammen
Læs mere
Foto: FRED DUFOUR
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Selv om antallet af hotelværelser med snart 18.000 er blevet fordoblet i Storkøbenhavn siden årtusindskiftet, så vurderer brancheeksperter samstemmende over for Berlingske Business, at udviklingen vil fortsætte længe endnu. Den kraftige vækst har ikke mættet behovet for overnatningsmuligheder i hovedstaden.

»Jeg kan sagtens se for mig, at vi inden for ti år får 5.000 ekstra værelser,« siger Peter Winther, partner i erhvervsmæglerfirmaet Sadolin & Albæk med hoteller som speciale.

Da hvert hotelværelse typisk koster fra omkring en million kroner og op til det dobbelte, svarer spådommen til investeringer og byggeri for fem-ti milliarder kroner. Oveni kommer de jævnlige renoveringer og moderniseringer af de eksisterende hoteller.

»De sidste fem år har hotelbranchen kørt med røde tal på bundlinjen, og prisen på et hotelværelse har været presset i bund, men nu ser der ud til at være bedring på vej i hovedstadsområdet. Samtidig er flypriserne historisk lave, og der er blevet vedtaget nye momsregler, som vil skabe yderligere vækst. Det er et godt tidspunkt at ekspandere, men det er vigtigt, at det bliver i hoteller i budgetklassen og måske også i luksusklassen. Firstjenede hoteller vil der ikke være efterspørgsel efter,« forudser Lise Lyck, lektor ved Copenhagen Business School og ekspert i turismeøkonomi.

Ifølge Lise Lyck er det nemlig især besøgende på budgetklassen, der er med til at skabe vækst hos de københavnske hoteller.

Krydstogtturister og gæster til de mange kongresser og store begivenheder, som det er lykkedes at trække til København de senere år, rejser typisk på budgetklasse, mens en mindre del af gæsterne vælger at bo på luksushoteller.

Dertil kommer, at branchen aktuelt nyder godt af, at hjulene er begyndt at snurre hurtigere i danske virksomheder. Det giver flere besøg udefra og dermed flere overnatninger, så belægning og priser er kravlet opad og er tæt på niveauet før finanskrisen. Og det er vel at mærke øget belægning og højere priser på et udvidet marked.

»Hotelmarkedet har det meget bedre, og belægningen er oppe på et niveau, hvor vi kan tjene penge. Vi oplever en god efterspørgsel og er forsigtige optimister,« siger Dorte Krak, administrerende direktør i Arp-Hansen med over 3.000 værelser og flere på vej.

I lavpriskæden Cabinn med fire hoteller i hovedstaden og fire i provinsen svinger grundlægger Niels Fennet sig ligefrem op til den schlüterske formulering om, at »det går ufatteligt godt«.

Sidste år beskæftigede landets hoteller cirka 18.200, en lille stigning fra 2012 efter fire års fald i kølvandet på finanskrisen. Såvel i år som de kommende år ventes jobtallet at stige yderligere, både direkte på hotellerne og hos leverandører.