København skærper krav: Slut med langsomt vejarbejde

Vejarbejde i København skal gennemføres hurtigere. Kommunen vil give højere bøder til sløve entreprenører og belønne hastighed.

For at undgå pauser under vejarbejde i hovedstaden skal tid fremover være et parameter, der har betydning, når Københavns Kommune sender vejarbejde i udbud. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Københavns Kommune skruer bissen på og vil gøre det dyrere for entreprenører, der er for langsomme med at reparere de københavnske gader.

Samtidig vil kommunen have entreprenørerne til at konkurrere på hastighed og ikke bare på pris i kommende udbud.

Det er overborgmester Frank Jensen (S) og teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) enige om. Det sker, efter at kommunen tidligere i Berlingske har beskyldt entreprenører for at være med til at forsinke vejarbejde ved at holde pause i anlægsarbejder, der ikke er overstået.

»Vi har hele tiden haft fokus på pris alene, når vi har udbud på nogle af vores store byggerier. Nu vil vi have endnu mere fokus på, at man ikke bare bruger vores byggepladser, som en slags buffer, når man ikke har andet at lave. Vi skal sørge for, at tid også bliver en faktor,« siger overborgmester Frank Jensen.

Entreprenørerne blev i efteråret kritiseret af både kommunen og flere interesseorganisationer for at sløse med vejarbejdet i flere danske byer. Det har været muligt, fordi det i årevis har været omkostningsfrit at lade vejarbejde overskride tidsfristerne. Frank Jensen erkender, at Københavns Kommunes udbud også har været mangelfulde.

»Der er ingen tvivl om, at vi skal kigge på os selv, og derfor skal vi nu gøre noget ved det,« siger Frank Jensen.

Nu skal det koste entreprenørerne, hvis de går over tiden, men der kan også komme incitamenter til at gøre arbejdet hurtigere færdigt.

»De krav, som vi kommer til at stille til entreprenørerne, er, at fremkommeligheden skal være i fokus. Vi vil få en incitamentstruktur, der betyder, at de får dagbøder, hvis de ikke er færdige i forhold til det, som er aftalt. Det bliver et godt incitament for kommunens entreprenører til at blive færdige til tiden – og måske før tiden,« siger Morten Kabell.

Der bliver hvert år givet 10.000 tilladelser til at grave i København, og hver dag er der i gennemsnit 500 steder i København, hvor der er vejarbejde i gang.

Det vil koste kommunen at kræve vej-arbejdet gennemført hurtigere, men på langt sigt kan det betale sig, vurderer borgmestrene.

»Vi er opmærksomme på, at det her kan gå hen og gøre kommunens anlægsarbejder dyrere. Men det er en udgift, vi tager med, og de beregninger, vi har lavet, viser, at det samlet vil være en ganske pæn gevinst for samfundsøkonomien i hovedstaden,« siger Morten Kabell.

Dansk Vejforening, der har en række entreprenører som medlemmer, har tidligere opfordret kommunen til at se på, om deres udbudsmateriale indeholder de rette incitamenter for entreprenørerne. Foreningen ser positivt på kommunens nye forslag.

»Det er positivt, at kommunen sætter fokus på, at det kan være vigtigt at prioritere tid højere end penge i de her udbud,« siger Søren Bülow, der er sekretariatschef i foreningen.