København scorer millioner på Oscar-nomineret storfilm

Dansk millioninvestering i storfilmen Den Danske Pige kan i bedste fald komme dobbelt tilbage i form af hotelovernatninger og job.

Hovedstaden kommer til at stå helt centralt i storfilmen Den Danske Pige, hvor en stor del af optagelserne er foregået i København. Og uanset om man nærer høje tanker om filmen eller ej, står den til at blive en yderst lukrativ forretning for Danmark.
Læs mere
Fold sammen

En højtrangeret KGB-officer hopper i 1962 fra det sovjetiske jernregime for at slutte sig til Vesten. Den dramatiske flugt går gennem Københavns gader.

I slutningen af 60erne satte filmskaberen Alfred Hitchcock med den scene København på alverdens biograflærreder i filmen Topaz.

Og nu et halvt hundrede år senere kommer hovedstaden igen til at stå helt centralt i storfilmen Den Danske Pige, hvor en stor del af optagelserne er foregået i København. Og uanset om man nærer høje tanker om filmen eller ej, står den til at blive en yderst lukrativ forretning for Danmark:

Filmfolk bosat på dyre hoteller, arbejde til 80 personer i månedsvis og så sidst men ikke mindst; lidt tiltrængt brandingværdi i millionklassen.

»De har brugt rigtig mange penge på hotelovernatninger. Samtidig har det skabt en pæn portion arbejdspladser. Vi får rigtig meget igen på den investering,« siger Thomas Gammeltoft, direktør i Copenhagen Film Fund.

Fonden, der er dannet af kommuner og Region Hovestaden, skal trække potentielt storsælgende produktioner af film og serier til København. Således har filmfondens pengetank postet seks millioner kroner i Den Danske Pige for at lokke den og filmholdet til København.

»Copenhagen Film Funds støtte til de enkelte film afhænger af, hvor meget filmselskaberne vælger at lægge af optagelser i Danmark. Så det er en forudsætning, at de lægger et forbrug her for at få støtte,« siger Thomas Gammeltoft.

Den Danske Pige har alene på optagelserne indbragt erhvervslivet i København en omsætning på 14 millioner kroner, vurderer Copenhagen Film Fund.

Det kan lyde underligt, at der skulle penge på bordet for at få optagelserne om den danske transkvinde Lili Elbe, der formentlig var den første transperson i verden, til Danmark.

Men faktisk var det i første omgang meningen, at filmen, trods et manuskript i danske rammer, skulle optages i Bruxelles. Byen kunne sagtens udgøre det for København, lød vurderingen.

Nu er det i stedet København, der giver sig ud for at være Paris og den tyske by Dresden.

Således antager Københavns Rådhus skikkelse af et hospital i Dresden. Ligeledes lægger København asfalt til små parisiske gader.

Branding i millionklassen

Når filmen torsdag får premiere, vil scener fra Nyhavn og Nyboder pryde lærredet. Og det, der ellers blot kan vurderes at være kulissen i en film, anses i VisitDenmark for at være branding, når det er allerbedst.

Man kommer ud til et helt andet publikum, end reklamer og kampagner kan ramme, forklarer brandingchef i VisitDenmark, Anja Hartung Sfyrla.

»Vi har gode erfaringer med at bruge begivenheder og danske film til at kommunikere om Danmark som rejsemål. En film som Den Danske Pige rejser verden rundt og åbner mentale døre hos publikum – og når de står åbne, får vores budskaber større gennemslagskraft,« siger hun.

Det er blandt andet med historier som »In the footsteps of the Danish Girl«, visit Kunsthal Charlottenborg, Copenhagen – the Rainbow City, samt en konkurrence om en rejse til Danmark, der bruges til at promovere Danmark i forbindelse med filmen.

I den for nogle mere nørdede afdeling har VisitDenmark sat gang i en såkaldt Instawalk, hvor 40 personer med det sociale medie Instagram er gået i filmens fodspor og har lagt deres billeder til skue under hashtagget #thedanishgirlcopenhagen og under #visitdenmark og #visitopenhagen.

Anja Hartung Styrla har ingen eksakte estimater for, hvor meget en film i den her klasse er værd. Det ligger dog fast, at filmen genererer opmærksomhed på Danmark og København, som vil komme mange gange igen, vurderer hun.

Samtidig rummer filmen også muligheden for at dreje det negative fokus på Danmarks asylregler fra udenlandske medier væk, lyder det fra VisitDenmark-chefen.

»Filmen handler om hele det frie tankesæt, der har sat sig i udlændinges fortælling om Danmark. Når der på det seneste har været budskaber, der ikke er så positive, så er det rigtig godt, at der kommer nogle andre budskaber ud om Danmark, der er mere positive,« siger Anja Hartung.

Den Danske Pige, der er nomineret til fire Oscar-statuetter bl.a. bedste mandlige hovedrolle, har premiere i Danmark på torsdag, men havde allerede premiere i USA tilbage i november.