København: Lagkagehuset

Seks regioner, seks vindere. Alle som én imponerer de regionale vindervirksomheder i virksomhedsdysten Entrepreneur of the Year.

Foto: Claus Bech. EY Entrepreneur of the Year i Bella Center. Vinder af region København, Lagkagehuset. Med sorte briller ses dir. Jesper Friis. Den 24. november 2016.
Læs mere
Fold sammen

Nogle gange trænger en branche simpelthen til at blive vendt på hovedet. Det er gourmetbageri-kæden Lagkagehuset et strålende eksempel på. Virksomheden består i dag af 59 butikker i Danmark, og den er nu ved at vende sig mod udlandet. Lagkagehuset hedder officielt Danish Bake A/S, men er nok mere kendt for sit kædenavn.

Historien bag begynder i 1998, hvor Ole Kristoffersen overtog en bagerforretning på Christianshavns Torv i København. Han begyndte at se på udviklingsmulighederne i en branche, der var presset på både kvalitet og konkurrencen fra supermarkederne. Det blev startskuddet til en gentænkning af det gamle håndværk.

Fusioner og tilkøb har resulteret i den Lagkagehuset-kæde, som forbrugerne kender i dag. Men ikke nok med det. Udviklingen har også skabt en virksomhed, som taktfast vokser og i dag kan præstere en nettoomsætning på over en halv mia. kroner og en bundlinje på 23 mio. kroner. Over 500 mennesker sørger i dag for, at Lagkagehusets lækkerier ender hos kunderne. De fleste forbrugere har nok efterhånden smagt på varerne.

I dag er det direktør Jesper Friis, der tegner den svulmende bagerkæde, som via centrale bagerier sørger for at opretholde det kvalitetsniveau, den lever af.

»Alt, hvad vi laver, handler jo om smag, kvalitet og friskhed. Det er nøgleordene for vores fremgang. Derfor er det også fantastisk at se, at kunderne tager vores koncept til sig i det tempo, vi oplever. Derfor er vi også superstolte over opmærksomheden i Entrepreneur of the Year. Det er super, når andre lægger mærke til, hvad man kan præstere,« siger han.

Her er de øvrige regionale vindervirksomheder: