København har fået hotelfeber

Hotellerne i hovedstaden bygger og renoverer på livet løs: Kongresser, øget turisme og store investeringer i turistattraktioner støtter udviklingen.

Det første Cabinn Hotel i Ørestaden. Der bliver nu bygget 279 hotellejligheder kaldet Cabinn Village, også i Ørestaden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den københavnske hotelbranche fortsætter med at bygge nyt, udvide og renovere – trods en fordobling af antallet af værelser siden årtusindskiftet og fem års langstrakt krise.

Alene fra 2007 til 2011 kom næsten 4.000 nye værelser til, men væksten fortsatte i 2012 med knap 150 ekstra værelser. Desuden viser en dugfrisk Berlingske-opgørelse, at fremskredne projekter med 900 værelser er på vej, mens to nye hoteller med knap 500 værelser befinder sig på et tidligt stadie i planlægningen.

Dermed var sidste uges genåbning af hotelflagskibet d’Angleterre ingen enlig svale, selv om prisniveauet var uvanligt højt med en anslået udgift på op imod en milliard for renoveringen af hotellet med 90 værelser og suiter. 

Se billeder af det nye d'Angleterre

Blandt de helt nye planer er endnu et Arp Hansen-hotel i Borgergade i indre by med 340 værelser og Cabinn Village med 276 hotellejligheder i Ørestad City – projekter, som Berlingske Business tidligere har omtalt. Det samme gælder Radisson Blu Scandinavia, som vil vokse i højden med ti etager og knap 200 værelser.

Andre udvidelser er planlagt for Hotel Fox og Tivolis luksushotel Nimb, der vil etablere værelser i nabobygningen med restaurant Hercegovina.

Udsigt til mere byggeri

I år passerer antallet af københavnske hotelværelser formentlig 17.000.

»Jeg tror, vi kan komme lidt højere i løbet af tre til fire år: Det kan vokse med 1.000, 1.500 eller 2.000 værelser,« spår Peter Winther, partner i mæglerfirmaet Sadolin & Albæk, hvor hoteller er et af specialerne.

Da Bella Sky i maj 2011 åbnede som Nordens største hotel, skulle markedet lige fordøje de godt 800 ekstra værelser, og priserne blev presset. Men Peter Winther vurderer, at hotellerne har haft mere medvind det seneste års tid.

»Erhvervslivet har fået det bedre, så der er flere forretningsfolk på hotellerne. Samtidig har København fået flere turister, som tager på forlænget weekend. De kommer typisk fra Skandinavien og store dele af Nord- og Centraleuropa.« 

Se billeder af Danmarks nye turistattraktion, Den Plå Planet.

Se billeder af Danmarks Rockmuseum her.

Også Lars Bernhard Jørgensen, direktør for Wonderful Copenhagen, har både registreret en bedring og ser muligheder for yderligere vækst. Dels fordi den langsigtede tendens globalt er stigende turisme, dels på grund af lokale forhold:

»Der bliver investeret meget i nye, internationale attraktioner som Den Blå Planet og arenaen. Der sker udvidelser inden for krydstogter, hvor vi kan se mange fremtidige skibe i ordrebøgerne. Og på konferenceområdet har vi meget i pipelinen.«

Rekord i hotelmoms

Trods fremgangen har det dog mere end knebet for København med at fastholde sin internationale markedsandel, og det hænger ifølge brancheforeningen Horesta især sammen med et højt niveau for lønninger og priser og med rammebetingelserne.

»Hvis man vil have turisme, er man nødt til at investere på samme måde som andre lande. Vi kan for eksempel se, at Stockholm har brugt trecifrede millionbeløb på kampagner, og det virker. Vi har Europas højeste hotelmoms, som bliver lagt oven i et i forvejen højt prisniveau,« siger lokalformand Allan Agerholm, der også er direktør for Crowne Plaza i Ørestad.

Den høje moms får virksomhederne ikke fuldt fradrag for, og den nylige lempelse med vækstpakken opfatter han kun som »en luns« til branchen.

Hvide pletter

Eksperterne forudser yderligere fremgang i antallet af værelser, og flere håber, at det lykkes at tiltrække nye internationale kæder som Accor, Four Seasons, Hyatt og Starwood. Da Hilton, Marriott og Crowne Plaza kom til byen, trak de mange nye gæster til – blandt andet i kraft af loyalitetsprogrammer for gæsterne. 

Efterhånden er hotelkortet over hovedstaden fyldt godt ud, men Lars Bernhard Jørgensen har spottet et par hvide pletter.

»I city mangler vi to-tre livsstilshoteller, som ikke nødvendigvis behøver være så store – for eksempel i stil med Sankt Petri (i det gamle Daells Varehus, red.) og Tivoli Hotel. Inden længe vil der også være basis for et hotel i Nordhavn, eksempelvis på Marmormolen ved FN-byen,« siger turistdirektøren.

Netop på Marmormolen – i den sydlige og mest udviklede del af Nordhavn – var Arp Hansen-kæden langt i overvejelserne om at bygge. Ideen blev dog droppet for nylig, og på grund af snarlige byggerier af både boligblokke og et kæmpe p-anlæg på nabogrunden har udviklingsselskabet By & Havn ifølge Berlingskes oplysninger mere eller mindre lagt hotelplanerne på hylden for en tid.

Grafik: Hoteller bygger fortsat løs