Køb via mobiltelefon rykker

Næsten hver fjerde unge dansker har brugt mobiltelefonen til at gennemføre køb.

Foto: Annelene Petersen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I stedet for tegnedrengen hiver de unge danskere nu mobiltelefonen op af lommen, når der skal handles. Det kan aflæses i helt nye tal fra Dansk e-handels analyse, som kommer på gaden i morgen.

23 procent af de under 25-årige har erfaring med køb via mobilen, lyder en af undersøgelsens konklusioner, mens det kun gælder fire procent af de over 50-årige. For de 25-50 årige har 14 procent gjort det. Samlet set har nu ti procent af den danske befolkning prøvet at købe noget via mobilen, mens det for et år siden kun var fire procent.

Køb af musik
Det er køb af musik og andre produkter - eksempelvis programmer og spil - der kan bruges direkte på telefonen, som trækker salget op, vurderer Henrik Theil, kommunikationschef i Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH).

I nogle tilfælde betales der med kreditkort, mens andre handler fører til, at pengene trækkes via telefonregningen. Køb via mobilen forventes at vokse kraftigt de kommende år.

Undersøgelsen bygger på interview med 1.093 personer, og den er resultatet af et samarbejde mellem Post Danmark, Nets og FDIH.