Køb gulplade-biler til privatkørsel

Der er mange tusinde kroner at spare ved at købe bilen til privatkørsel på gule plader, bygge den om og efterfølgende indregistrere den på hvide plader.

Foto: Colourbox
Efter store prisfald på brugte gulplade-biler er det i de fleste tilfælde en rigtig god forretning af købe gult og betale den ekstra registreringsafgift det koster at få bilen over på hvide plader. Det viser en beregning af afgift og salgspris, som bilpriser.dk har foretaget for Jyllands-Posten.

Eksempelvis er der godt 33.000 kroner at spare ved at ombygge en Toyota Corolla Verso van fra 2004 frem for at købe den samme bil på hvide plader som brugt.

- Vi oplever mere interesse end nogensinde for at føre bilerne tilbage. Det er typisk de ældre gulplade-biler, der er faldet meget i pris siden afgiftsomlægningen i 2007, og som folk er ved at brænde inde med, fortæller Rikke Bøgely fra ombygningsvirksomheden Bøgely til Jyllands-Posten.

Beregninger fra bilpriser.dk viser, at der også er store penge at spare ved ombygning og omregistrering af blandt andre BMW X5 3,0 D og Hyundai Santa Fe, mens det ikke kan betale sig skifte fra gult til hvidt i brugtbiler som Suzuki Grand Vitara, Audi Q7 3,0 og Land Rover Discovery 3.

Det skyldes ifølge chefanalytiker Niels Grøftehauge fra bilpriser.dk, at de bilmodeller var belagt med så lav en afgift, at de dengang var et regulært kup.

- Det kan ikke svare sig at bygge om til hvide plader, hvis der er betalt for lidt i afgift på forhånd. Derfor vil den biltype typisk leve et bedre liv på gulplademarkedet, siger han til avisen.
/Kanberg