Køb dit eget mobilselskab

Et dansk firma tilbyder som et af de eneste i verden sine kunder muligheden for at oprette deres helt eget mobilselskab.

For den nette sum af mellem en kvart og en halv mio. kr. kan du få dit eget mobilselskab. Sådan lyder budskabet fra virksomheden Telogic, der står som en ud af to virksomheder i verden, der kan tilbyde at etablere og levere hele mobil-koncepter til deres kunder.

Mobilselskaber er dermed blevet gjort til en hyldevare, hvor kunden bare skal lægge en pose penge på bordet og så ellers læne sig tilbage og vente på, at kunderne strømmer til. Eller hvad?

Per Erik Ångman er administrerende direktør i Telogic, og han forklarer, at det tager cirka tre uger, fra aftalen er indgået til mobilselskabet er blevet stablet på benene. Telogic står for at få aftalen med teleudbyderen på plads samt fakturering og support. Men inden processon kommer så langt, har Telogic foretaget en nøje vurdering af det nye selskabs overlevelsesmuligheder:

»Det er ikke nok bare at komme med en pose penge. Vi tager kun de kunder ind, som vi mener kan differentiere sig fra de andre teleselskaber. Derfor vurderer vi hver enkelt potentiel kunde, inden vi træffer beslutningen om at gå videre,« siger Per Erik Ångman.

Et umætteligt marked
Han forklarer, at det også handler om at tage hånd om naive kunder, der tror, at kunderne strømmer til, og de hurtigt får 100.000 kunder i databasen.

»Der er ikke meget plads på telemarkedet i Danmark, så derfor gælder det om at være dygtig for at slå igennem. Man kommer ikke langt, hvis man ikke har en klar strategi og kundedatabase, det er helt umuligt, forklarer han.

Telogic lejer sig ind på TDCs net ligesom Telmore gjorde det, inden de blev opkøbt af TDC, og Per Erik Ångman siger, at kunden når et break-even ved omkring 3.000 mobilkunder.

Teleanalytiker Bernt Stubbe Østergaard fra Current Analysis siger, at selvom det måske kan virke lidt absurd at sælge mobilselskaber på et så lille marked som det danske, så tror han ikke, at mobilmarkedet nogensinde bliver mættet, så længe de bare differentierer sig fra de nuværende.

Han henviser til manden bag mobilselskabet Bebop, Frank Rasmussen, der markedsførte sig med ikke at opkræve 25 øre i opkaldsafgift:

»Her var en entreprenør, der sagde: Jeg kan godt få et telefonselskab til at hænge sammen, hvis jeg dropper opkaldsafgiften. Sådan en person er ude efter en samlet løsning, hvori han blot skal indlejre sit koncept.

Bernt Stubbe Østergaard siger, at netop det med at tilbyde en totalløsning er en trend, som han ser mere og mere.

»Kunderne vil have plug-and-play løsninger. De gider ikke være teleoperatører eller drive selve værket, de vil kun komme med idéen. Derfor gør Telogic klogt i at vurdere, om kundens idé holder fra starten og om han har gjort sig tanker om, hvilke kunder, han vil satse på, for at det bliver en succes.