Køb billet til bus, tog og metro med mobilen

Nu er det er ikke længere nødvendigt at have småmønter eller dankortet klar, for at kunne sætte sig i bus, tog eller metro i hovedstadsområdet.

Fra i dag kan den gamle papirbillet nemlig erstattes med en elektronisk billet, der indløses ved at sende en sms fra mobiltelefonen.

Det nye tiltag er et samarbejde mellem hovedstadsområdets trafikselskaber DSB, DSB S-tog, Metroselskabet, Movia og DSBFirst, som i fællesskab står bag det nye initiativ.

- Vi er rigtig glade for, at vi nu kan tilbyde vores kunder at købe billetter via deres mobiltelefon. Vi er overbeviste om, at det vil tiltrække endnu flere kunder til bus, tog og metro, at man nu kan slippe for at skulle have rede penge på sig for at købe en billet, siger Niklas Marschall, der er salgsdirektør hos DSB S-tog.

Den nye sms-billet er enkelt at købe. Det kræver blot, at man sender en besked til nummeret 1415 med oplysninger om hvor man rejser fra, og hvor mange zoner man vil rejse.

Eksempelvis skriver man Nørreport 3 v, hvis man som voksen rejsende skal fra Nørreport til Lufthavnen. Herefter modtager man sin elektroniske bekræftelse, som fungerer som billet.

Hos hovedstadens trafikselskaber har man store forventninger til det nye system.

- Der er flere end 6,5 millioner mobilabonnementer i Danmark, og det er efterhånden mere almindeligt at have en mobiltelefon end småpenge på sig. Samtidig er mobilhandel på kraftig fremmarch herhjemme, så derfor har vi en klar forventning om, at eksisterende og nye kunder vil tage SMS-billetterne til sig, og at vi over tid kan nå vores mål om at flytte 40 procent af salget af kontantbilletter over til SMS-billet.

På Fyn og i Sverige har sms-billetter længe været benyttet med stor succes, og fra i dag kan de københavnske brugere af den offentlige transport altså også se frem til elektroniske billetter over mobiltelefonen. At købe en SMS-billet kræver blot, at man sender en sms til 1415 med oplysninger om, hvor man rejser fra, og hvor mange zoner, man vil rejse.