Knutzen trimmede Danisco til milliardsalg

Daniscos topchef, Tom Knutzen, er manden, der med frasalg og selskabstrimning har gjort ingredienskoncernen til en lækkerbisken for udenlandske investorer. I dette portræt afsløres det bl.a., at han formodentlig er den hurtigsttalende koncernchef blandt alle i C20-selskaberne.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Nedenstående er et portræt af Daniscos topchef, Tom Knutzen, der blev bragt i Berlingske Business i juni 2008. Allerede på det tidspunkt svirrede opkøbsrygterne.

__________________________

Blandt journalister går han for at være den hurtigsttalende koncernchef blandt alle i C20-selskaberne. Det kræver fuld koncentration og god notatteknik at referere Daniscos administrerende direktør Tom Knutzen .

Han er god til at håndtere medierne og taler gerne meget om firmaet. Lige nu siger den 46-årige Tom Knutzen ingenting til pressen. Hverken om de fortrolige forhandlinger om salget af Danisco Sugar eller generelt om Daniscos forretning. Af hensyn til de børsetiske regler skal han være tavs om selskabets økonomi, da der kommer årsregnskab for 2007-08 mandag den 23. juni.

Der hersker spænding blandt Daniscos aktionærer, på aktiemarkedet og på gangene i hovedkvarteret i Langebrogade 1 i København, om det lykkes Tom Knutzen at sælge sukkerdivisionen til en god pris. Sammen med »sukkerkongen« Mogens Granborg og koncernfinansdirektør Søren Bjerre-Nielsen arbejder han på højtryk på at få en løsning på Danisco Sugar. Ifølge forlydender foregår der forhandlinger med bl.a. franske Tereos eller Nordzucker.

Som finansdirektør i NKT var Tom Knutzen i marts 2000 med til at lave sit livs handel. Det lykkedes for NKT at sælge virksomheden GIGA til amerikanske Intel for 9,4 milliarder kroner. Det regnes for at være en af de bedste forretninger i dansk erhvervshistorie. Det 13 år gamle selskab havde en omsætning på blot 190 mio. kr. og 70 ansatte. Alene storaktionæren NKT Holding scorede en ekstraordinær avance på 4,6 mia. kr.

Priserne er raslet ned

Sukkerforretningen har været en pengemaskine for Danisco i mange år. Men efter EUs sukkerreform er priserne på sukker raslet ned. Lønsomheden i Danisco Sugar er heller ikke det, den var tidligere. Salget af sukkerforretningen vil aldrig kunne måle sig med NKTs forrygende salg af GIGA i 2000, som Tom Knutzen var en af mestrene for. I Danisco venter man, at prisen på sukkeret bliver et sted mellem godt fem og knap syv milliarder kr., erfarer Berlingske Business. Det svarer meget godt til aktieanalytikernes forventninger. For et år siden blev Daniscos aromadivision i øvrigt solgt for 3,2 milliarder kr. Godt en milliard kr. mere, end forventet.

At Tom Knutzen havde ledergenet, opdagede han i militæret, hvor han blev reserveofficer. Muligvis også som vicevært i en ejendom på Amager, hvor beboerne skulle holdes i kort snor, var der brug for disse talenter.

Tom Knutzen rykkede ind i Danisco som koncernchef i maj 2006 efter en årrække i NKT. Han blev koncerndirektør i NKT i 1996. I sine fem år som øverste chef for NKT fra 2000 til udgangen af 2005 fik han manøvreret koncernen gennem en solid omstillingsproces.

Det er blevet nye tider for Danisco, efter at den dynamiske Tom Knutzen overtog posten som koncernchef efter en af dansk erhvervslivs magtfulde mænd, Alf Duch-Pedersen.

Der var ikke kun aldersmæssigt mange års forskel på de to, men også i deres opfattelse af at stå i spidsen for en virksomhed. Mens stoiske og noget reserverede Alf Duch-Pedersen var en topdirektør af den gamle type, er den ligefremme Tom Knutzen eminent til at gå i dialog med medarbejderne.

Han tåler at blive modsagt at sine folk og tager gerne en rask diskussion med dem. Tom Knutzen har helt bevidst ikke revolutioneret Danisco.

Men en af hans stærke sider er, at han kan få medarbejderne med på sine og ledelsens ideer og forslag.

Tom Knutzen har vist sig at være en dygtig kommunikator til at få sine medarbejdere med på strategierne. Selv de ubehagelige budskaber får han meddelt på en god måde, så folk forstår det. Flere lederstillinger blev fjernet, flere divisioner blev lagt sammen, og der blev skåret lidt i omkostningerne få måneder efter hans tiltræden som koncerndirektør. Hvilket han var god til at kommunikere ud til de ansatte.

Kursændring

Mens Alf Duch-Pedersen fastholdt de langsigtede strategier uden at vige en tomme, kan Tom Knutzen godt ændre kurs i Danisco. Tom Knutzen fastholder strategien, indtil at han måske på et tidspunkt finder ud af, at det kan betale sig at lave noget andet og bedre, som en kilde med indblik i Daniscos ledelsesforhold udtrykker det. Han er købmand på godt og ondt. I en periode lagde han således mere vægt på at styrke indtjeningen frem for at få vækst. Tom Knutzen er cand.merc. i finansiering og strategisk planlægning fra Handelshøjskolen i København. Siden fulgte en periode som bankmand, før han rykkede til ingeniørkoncernen Niro, hvor det ene job tog det andet, så Knutzen endte som økonomidirektør og medlem af direktionen og siden kom til NKT og Danisco.

Med sine 13-14 milliarder kr. på ingredienser er Danisco en stor virksomhed efter danske forhold, men slet ikke på internationalt plan. Danisco har i flere år kæmpet med enorme stigninger i råvarepriserne til ingredienser og øget konkurrence. Regnskabet for tredje kvartal af 2007/08 var lidt bedre end ventet. Det pres, aktiemarkedet havde frygtet i selskabets ingrediensforretning slog ikke så hårdt igennem som ventet. Efter udskillelsen af sukkerdivisionen bliver Tom Knutzens største udfordring at få ingrediensforretningen til at vokse og vise, at det nye Danisco kan stå på egne ben.

Tom Knutzen optræder ikke som f.eks. Asger Aamund i de kulørte ugeblade. Privatlivet holder han helt for sig selv.

Det eneste, der er sluppet ud er, at han kan lide at køre på motorcykel, løbe, at sejle i havkajak og svinge badmintonketcheren.