Kniven for struben: Sony giver mobiltelefoner et år til at få succes

Elektronikgigantens topchef vil se overskud på mobilsalget om et år - ellers vil han se på alternativer.

Sony-topchef Kazuo Hirai med den nyeste toptelefon, Xperia Z5, som - også - har fået fine anmeldelser. Arkivfoto: John MacDougall, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: JOHN MACDOUGALL
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Om et år skal Sonys mobilproduktion igen være en succes og tjene penge - ellers vil koncernen overveje dens fremtid.

Det fastslår Sonys topchef siden 2012, Kazuo Hirai, onsdag.

»Vi vil fortsætte forretningen, så længe som den er på sporet af at gå i nul til næste år. Ellers har vi ikke droppet overvejelserne om alternative muligheder,« sagde han til en gruppe journalister i Tokyo.

Sony købte i 2011 sin svenske samarbejdspartner Ericsson ud af deres fælles mobilproduktion Sony Ericsson og døbte det om til Sony Mobile. Siden har Sony med Kazuo Hirai i spidsen kæmpet for at få gjort Sonys mobiltelefoner til et oplagt valg, når der skulle købes en ny af slagsen - ligesom i tidligere tider.

Xperia får ros - og kunder

Meget tyder på, at det faktisk er ved at lykkes. Sonys Xperia-serie af vandtætte telefoner med Sonys mangeårige ekspertise inden for kameraer får rosende anmeldelser, og flere og flere vælger en Sony-telefon. I Danmark har Sony gennem flere år været det tredjebedst sælgende mobilmærke efter Apple og Samsung.

Sony har de seneste år blandt andet solgt sin PC-produktion fra og overvejer tilsvarende med sin TV-produktion, som også kæmper med at tjene penge. Kazuo Hirai ser dog stadig TV-produktionen som en væsentlig ingrediens i Sonys produktsortiment. Det samme er mobiltelefonerne, som dog har været længe om at ville pege i den rigtige retning økonomisk.

I juli sænkede Sony sine forventninger til mobildivisionen og forudser et underskud på 60 milliarder yen (3,3 milliarder kroner) i indeværende regnskabsår mod et tidligere forventet minus på 39 milliarder yen.

»Jeg har fornemmelsen af, at omlægningen i vores elektronikforretning har gjort fremskridt. Resultaterne af tre års omstrukturering begynder at vise sig. Men vi mangler stadig at omstrukturere inden for smartphones,« fastslog Kazuo Hirai.