Knas i ægteskabet mellem erhvervsliv og revisorer

En rundspørge foretaget af Berlingske Business viser, at virksomhedsledere ikke regner kvaliteten i revisionsbranchen, for hvad den var. Antallet af klager fra private selskaber ventes at sætte rekord i år.

Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Kronprinsessegade 8, kl. 11.00. Adm. direktør Charlotte Jepsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Nissen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Alting var på en eller anden måde bedre før krisen. Virksomhedernes forretning blomstrede, bundlinjer boomede, og når regnskabet skulle afleveres, sov erhvervslederne trygt med tillid til, at deres revisor lavede et godt stykke talhåndværk.Den tillid er blevet væsentligt mindre i dag.

I en stor rundspørge foretaget af IFO – Instituttet for Opinionsanalyse – for Berlingske Business har over 2.500 ledere taget stilling til kvaliteten af revisorernes arbejde, og de kvitterer langt fra med et klap på skulderen til regnedrengene. Hele 40 procent svarer, at de har mindre tillid til kvaliteten af revisorernes arbejde, end de havde for fem år siden. På den anden fløj er det kun fem procent, der mener, at talhåndværket er blevet bedre.

Den udvikling bekymrer Charlotte Jepsen, der er administrerende direktør i Danske Revisorer.

»Det er bekymrende, og det er ærgerligt, for tillid er helt afgørende for revisorbranchen. Vores adelsmærke er tillid og troværdighed, og revisorerne lever af at skabe det. Derfor har vi også prioriteret vores indsats for at få fakta på bordet og få undersøgt, om revisorerne løfter den opgave, de skal. Og det gør revisorerne,« siger hun og fremhæver, at revisorer hejser advarselsflag i over 36.000 af de 190.000 regnskaber, der hvert år revideres.

Store sager gør indtryk

De senere år har der været en række sager, hvor revisors rolle i en virksomheds konkurs er blevet stærkt kritiseret. Mest toneangivende var konkursen i IT Factory og kollapset i Tønder Bank. I lyset af den store opmærksomhed på sagerne, og med så mange spaltemeter skrevet om revisionsselskaberne, undrer det ikke Charlotte Jepsen, at danske virksomhedsledere sidder tilbage med et indtryk af, at revisorerne ikke gør deres arbejde godt nok.

»Jeg tror, den faldende tillid er udtryk for, at der har været en række spektakulære enkeltsager i kølvandet på finanskrisen, der har fået en meget ensidig eksponering i medierne,« siger hun.

Den analyse bakkes op af Dennis Van Liempd, der er lektor i regnskab og revision ved Syddank Universitet:

»Mit bud vil være, at vi har set konkurser, selv om virksomhederne har fået en blank revisionspåtegnelse. Revisonserklæringen har lydt, at der ikke er noget galt, og alligevel går selskabet konkurs. Så bliver der ganske naturligt stillet spørgsmålstegn ved revisorernes arbejde,« siger han.

Utilfredsheden med revisorerne manifesterer sig ikke bare i dagblades rundspørger. Fra officielt hold mærker man også trykket på revisionsbranchen.

2013 kan blive rekordår

Hos Revisornævnet, der behandler klager over statsautoriserede og registrerede revisorer tegner 2013 til at blive et nyt rekordår. Nævnet behandler klager fra Revisortilsynet, der er en offentlig myndighed, og fra erhvervsdrivende, og her halvvejs gennem årets tolv måneder er det samlede antal klager allerede på 76 mod 102 i 2011.

»Hvis vi skal tage sagen, skal arbejdet på en eller anden måde ikke være udført godt nok. Min formodning er, at finanskrisen spiller en rolle for stigningen. Krisen ramte i 2008, men konsekvensen af et muligt dårligt revisorarbejde vil først vise sig efter nogle år,« siger landsdommer Henrik Bitsch, der er formand for Revisornævnet.

Det stigende antal klager er dog ingen grund til alarm, mener Charlotte Jepsen, der minder om, at Danske Revisorer udfører over 190.000 revisionsopgaver hvert eneste år.

»Grundlæggende er det vores opfattelse, at revisorbranchen leverer en meget høj kvalitet. Der bliver revideret 190.000 regnskaber hvert år, og det er kun omkring 100 sager, der har sådan en kvalitet, at de ender ved disciplinærnævnet,« siger hun.