Knald eller fald for Canal 9

De næste par uger bliver afgørende for Canal 9. Sportskanalen, der fortsat lider under en mangel på seere, satser benhårdt på VM.

Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er ikke kun Danmarks fodboldmæssige ære, der står på spil, når VM afvikles de næste par uger. For TV-kanalen Canal 9, er fodboldbegivenheden central i kampen for at erobre nye kunder. Det skriver MediaWatch.

Den Bonnier-ejede TV-kanal lider nemlig fortsat under, at det kun er 17-18 procent, der kan modtage kanalen. Egentlig kan et sted mellem 35 og 40 procent modtage kanalen, men problemet er, at mange af de potentielle seere ikke er klar over det.

"Det vigtigste for os er, at danskerne får øjnene op for, at Canal9 både kan og vil. Den er stadig en relativ ny underholdningskanal. Vi vil frem og vise, at Canal9 ikke blot er en døgnflue, som har fået nogle fodboldrettigheder. Men at vi kan levere på ypperste niveau, både når det gælder niveauet af sportsbegivenheder, reportere, studieanalyser og produktionskvalitet som helhed," Canal 9s nye landechef Charlotte Repholtz til MediaWatch. 

Frygter ikke tyske udfordrere

Kanalen har sikret sig rettighederne til 21 VM-kampe forsøget på at lokke seere til, men er udfordret af, at mange af kampene også kan ses på andre TV-kanaler.

Det er dog primært svenske og tyske kanaler, og derfor er Charlotte Repholtz da heller ikke bange for at seerne skal vælge Canal 9 fra.

"Vi har stærke kommentatorer til kampene. Særligt Stig Tøfting er en helt unik kommentator, der udover insiderkendskab til topfodbolden også har gennemslagskraft og en dejlig direkte facon, der har gjort ham utrolig populær. Derudover har vi blandt andet fodbold-oraklet Niels Christian Frederiksen og den tidligere topspiller Peter Sørensen på lægterne i Sydafrika," siger Charlotte Repholtz.