Klumme: Er Ryanair-boss ved at løbe tør for spydigheder?

Peter Suppli Benson Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Han er nærmest navnkundig i luftfartsbranchen.

Med et ry for at sprede lige dele fremragende resultater og spydigheder om alt fra konkurrenter til egne ansatte, har Ryanair-boss Michael O'Leary etableret sig som den mest omstridte luftfartsboss i flybranchen.

Det er nok dét, han er kendt for i den brede offentlighed. Men i virkeligheden burde Michael O'Leary have mest anerkendelse for at have skabt verdens måske mest succesrige flyselskab – et selskab, som sidste år fløj 128,8 millioner passagerer fra øst til vest.

Det irske discountselskab har skabt sig en dominerende position i Europa, og motoren i selskabets opstigen har i mange år været direktør Michael O'Leary.

Men spørgsmålet er, om den højtråbende direktør er ved at nå sidste holdbarhedsdato. Om han er ved at blive indhentet af virkeligheden og burde rette spydighederne mod sig selv.

Mandag afleverede Ryanair et skuffende regnskab. I virkeligheden kan man 'læse' regnskabet på to måder. Den ene baseret på fakta. Den anden baseret på Michael O'Learys udlægning.

Selskab Kurs Ændr. %

Tager vi den faktabaserede tilgang, så står det klart, at Ryanair står midt i en stærkt udfordret virkelighed. For mens selskabet efter år har oplevet tung passagervækst og samtidig tjent gode penge, så viser det helt friske halvårsregnskab et overskud på 8,95 mia. kr. – et fald på syv procent i forhold til samme periode i fjor. Det faldende overskud ramte trods en omsætningsvækst på hele otte procent til 35,7 mia. kr.

Bag udfordringerne gemmer sig et virvar af problemer. En ting er, at Ryanair kæmper med et hårdt prispres på flybilletter. Overkapacitet og mange selskabers kamp for at hive kunder til, presser selskabernes indtjening. Læg dertil at dollaren stiger samt flere pilotstrejker, og så har man en giftig cocktail, som har spoleret en trackrecord for at øge omsætning, øge overskud og undervejs presse konkurrenterne.

Historien med piloterne er vigtig i sig selv. For flere pilotstrejker har tvunget Ryanair-bossen til at gå i dialog om at indgå overenskomster for piloterne. Man skal ikke mange måneder tilbage for at finde en strøm af spydigheder fra Michael O'Learys mund, når den mulighed blev bragt på bordet.

I dag er tonen en anden. Men selvom Michael O'Leary måske nu doserer sine spydigheder, så forsøgte han at benytte et trick fra spin-bogens side ét, da han skulle forklare det skuffende regnskab.

For præcis som han har gjort i måske ti år, så forsøgte han at smide fokus over på konkurrenterne og lod i et interview med Bloomberg omverdenen vide, at han da forventede, at konkurrenterne Norwegian og SAS kunne knække i løbet af vinteren.

Det er efterhånden trættende, at lægge øre til O'Learys angreb. For selv om branchen er presset, så er det vel årtier siden, at SAS har haft bedre betingelser for at konkurrere og leveret bedre resultater end nu. Når det gælder Norwegian, så er det en tungt gældsat virksomhed. Men samtidig har det været en kalkuleret satsning, hvor selskabet har skabt voldsom vækst og virkelig vundet markedsandele.

Måske er Michael O'Leary og Ryanair blevet indhentet af virkeligheden, hvor kunderne ikke bare stiller sig tilfreds med lave priser, og måske er medarbejderne ikke længere bare tilfredse med et job. Og de par forhold kan selv en Michael O'Leary ikke tale sig ud af.

Peter Suppli Benson er erhvervsredaktør på Berlingske