Klumme: Er dette Danmarks mest succesfulde topchef?

Mens A.P. Møller – Mærsk kæmper for at genopfinde sig selv, så slås transportvirksomheden DSV ikke med samme identitetsproblemer. Markedsværdien af DSV er nu større end markedsværdien af Mærsk.

Jens Bjørn Andersen har været topchef for transportgiganten DSV siden 2008. Fold sammen
Læs mere
Foto: STAFF

I denne uge skete der noget epokegørende.

Gennem årtier har A.P. Møller - Mærsk været en af de største og vigtigste danske virksomheder med en vidtstrakt indflydelse i det danske samfund. En status, som også blev afspejlet i markedsværdien. Således var A.P. Møller - Mærsk i mange år blandt de allermest værdifulde på børsen i København.

Det er Mærsk sådan set stadig, men i mandags mistede man titlen som Danmarks mest værdifulde transportselskab, da vognmandsvirksomheden DSV overhalede Mærsk. En sammenslutning af lastbilchauffører fra Hedehusene er nu mere værd på børsen end selveste A.P. Møller - Mærsk.

Bedre illustration af den nuværende identitets- og indtjeningskrise, som Mærsk slås med, kan man næppe finde.

Prøv lige at tage kig på de her to grafer over udviklingen i markedsværdien af de to selskaber de seneste fem år. En kursgraf, som uvægerligt må få ejerne af Mærsk til at spørge sig selv, om man har den rette ledelse til at genopfinde og videreføre den mere end 100 år gamle virksomhed.

Der er selvfølgelig mange og forskelligeartede forklaringer på den bemærkelsesværdige udvikling. DSV er gennem de sidste mange år vokset ved at købe sig større, mens A.P. Møller - Mærsk har været igennem den stik modsatte proces.

Fra at have været et konglomerat med alt godt fra havet såsom supermarkeder, borerigge, havne, olieaktiviteter og containerskibe, så besluttede ledelsen i Mærsk-hovedsædet på Esplanaden i 2016, at virksomheden fremover udelukkende skulle fokusere på kerneforretningen transport.

Siden er fulgt en række frasalg og nye strategiplaner, som dog endnu ikke på overbevisende vis har formået at forklare offentligheden, hvad Mærsk egentlig skal leve af i fremtiden. Derfor er investorerne da også mere end lunkne over for en investering i Mærsk, hvilket tydeligt viser sig i den sivende aktiekurs.

Anderledes står det til i Hedehusene. Her har man ingen identitetsproblemer. Siden 2008 har 53-årige Jens Bjørn Andersen stået i spidsen for transportvirksomheden med overraskende stor succes.

Da han blev udnævnt til topchef skulle han efterfølge Kurt Larsen, der sammen med Leif Tullberg skabte den børsnoterede milliardkoncern oven på ni nødlidende vognmænd på Sjælland. De to blev kendt for en helt særlig no bullshit-tilgang til moderne topledelse, som fungerede lige godt på de bonede gulve som hos virksomhedens lastbilchauffører.

En tilgang som Jens Bjørn Andersen, der har været i virksomheden siden han var helt ung, har videreført og udviklet til perfektion. Her er intet moderne management-ævl. Men direkte kommunikation, som bærer præg af en rodfæstet identitet.

Den konkrete anledning til at aktiekursen i DSV igen krøb opad var transportvirksomhedens køb af den schweiziske rival Panalpina. Her kunne man endnu engang iagttage, hvordan Jens Bjørn Andersen, der tjener næsten 20 mio. kr. om året, dygtigt kommunikerede til både medarbejdere, investorer og offentligheden ved at spille på, at han blot var en simpel speditør.

»Jeg tog Easyjet herned i går og bor på et beskedent hotel. Vi fejrer det først, når vi har skabt afkast til investorerne,« sagde Jens Bjørn Andersen til Børsen.

DSV kan tidsnok blive ramt af ændrede transportvaner og klimadagsordenen. Men indtil videre ser opskriften på succes med en meget tydelig identitet ud til at virke i Hedehusene Det er værd at kippe med flaget for.

Simon Bendtsen er souschef på Berlingske Business