Kliksnyd sætter rekord

En betragtelig andel af de computerbrugere, der klikker på annoncer, er slet ikke mennesker - men programmer, der er skabt for at snyde annoncørerne. Kliksnyd sætter ny rekord, viser rapport.

Foto: Colourbox
17,1 procent af klik på en bannerannonce, er snyd og bedrag. Det viser en ny rapport fra firmaet Click Forensics, der offentliggøres på den respekterede teknologiblog, Techcrunch.

Snyd med klik er et af de store problemer for netmedier, der lever af bannerannoncer. Snyderiet sker for at øge mængden af brugere, der klikker på en annonce - blandt andet for at netmediet kan dokumentere større effekt af annoncerne - i håb om at få flere indtægter.

Kliksnyd kommer dog i mange former og med mange formål og en af de klassiske metoder er at bruge såkaldte botnets - altså et 'net' af computere, som er blevet inficeret af en virus og dermed kan fjernstyres af bedragerne til at klikke på annoncer i stor stil.

Problemet er, at kliksnyd gør livet surt for de ærlige netmedier, der bruger ressourcer på at levere indhold, der tiltrækker læsere.

Click Forensics seneste måling dokumenterer, at fænomenet er i stadig stigning, og seneste måling er rekord i mængden af kliksnyd. Over 30 procent af snyderiet stammer fra botnets, mens resten stammer fra andre udspekulerede tricks. En række af disse er gamle travere, der har fået nyt liv den senere tid - et fænomen, Click Forensics tilskriver den økonomiske situation, hvor det er blevet sværere at drive en profitabel virksomhed.

Kliksnyd er en alvorlig sag for særligt de store mediehuse, der oplever faldende indtægter på de trykte medier og forsøger at kompensere for tabet ved at øge aktiviteten - og dermed indtægterne - fra onlinemedierne.