Klaveret spiller igen for Universal Music Danmark

Comeback. Universal Music Danmark er netop kommet med deres bedste regnskab siden årtusindskiftet. Det skyldes blandt andet, at de har investeret i kommercielle samarbejder.

Administrerende direktør i Universal Music Denmark, Casper Bengtsen, mener, at pladeselskabets kernekompetencer som talentudvikling og markedsføring træder frem. Foto: Erik Refner Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De mange historier om en pladebranche i forfald er måske ved at være fortid. Siden internettets komme har pladeselskaberne mildest talt været pressede. Det har fået pladeselskaberne til at tænke ud af boksen. Hvor de før havde monopol på at udgive musik, har de nu udviklet sig til at være kunstnernes samarbejdspartnere.

Universal Music Denmark investerede i at gennemføre kommercielle samarbejder, og det bærer nu frugt. Universal Music Denmark er netop kommet med det bedste regnskab siden årtusindskiftet. Med en omsætning på 211 millioner kroner og et årsresultat på 16,5 millioner kroner er årets resultat markant bedre end de sidste mange år.

I 2008 investerede Universal Music Denmark i kommercielle samarbejder, og resultatet af det er de for alvor begyndt at mærke. Kommercielle samarbejder er blandt andet, når Tina Dickow medvirker i en reklame for SAS. Med disse samarbejder har pladeselskaberne fået en ny rolle, som de ikke havde før.

»Vi har bestemt ikke samme rolle længere. Men vi har fået en ny rolle, som er mere spændende. Før i tiden var vores primære rolle distribution af musik, men det er ikke længere noget, vi har monopol på. Nu træder vores kernekompetencer frem, som er talentudvikling og markedsføring. At markedsføre er meget mere end at kommunikere til sin målgruppe på facebook,« siger Casper Bengtsen.

Mange overvejelser

Ifølge Rasmus Rex Pedersen, ph.d.-studerende og forsker i musikbranchen, er der en stigende tendens til disse kommercielle samarbejder.

»Pladeselskaberne er begyndt at satse på at tjene penge på noget andet end den udgivne musik. Generelt er forretningsmodellen for pladeselskaberne, at man er begyndt at bruge musikerne som brand,« siger Rasmus Rex Pedersen.

Før en kunstner indgår et samarbejde med et firma, ligger der mange store overvejelser bag. Det er altafgørende, at kunstneren sender de rigtige signaler til målgruppen.

»Hvis man formår at indgå et samarbejde med nogle virksomheder, der har de samme værdier, er der eksempler på, at musikerne kan bruge det til at udvide deres fanbase, så det netop har karakter af samarbejder,« siger Rasmus Rex Pedersen.

For Casper Bengtsen er det også meget vigtigt, at kunstnerne selv kan stå inde for budskabet i samarbejdet.

»Det vigtigste er, at artisten selv kan se, at brandet understøtter de værdier, som artisten vil udtrykke. Artisten har altid vetoret. Hvis vi samler et forslag til et brandsamarbejde, og artisten ikke synes, det er fedt, så gør vi det ikke. Så er den ikke længere,« siger Casper Bengtsen.

En ny tendens

I mange år har Pepsi haft superstjerner som Beyonce, Spice Girls og Michael Jackson til at medvirke i deres reklamer. Oftest lancerer kunstnerne et nyt nummer i forbindelse med reklamen. Det er dog et forholdsvis nyt koncept i Danmark.

»I takt med at man gør det på en måde, så det ikke føles, som om kunstnerne sælger ud og indgår nogle samarbejder med nogle virksomheder, der har nogenlunde de samme idealer, kan de se, at det godt kan lade sig gøre. Det, tror jeg, har været med til at gøre, at flere kunstnere er blevet åbne for at indgå den her type samarbejder,« siger Rasmus Rex Pedersen.

Samme tendens kan Casper Bengtsen nikke genkendende til.

»Branchen har udviklet sig i retning af, at et samarbejde sagtens kan være effektivt for både brandet og artisten og samtidig være lækkert udført. Et rigtig godt eksempel er Royal Unibrews »Tak Rock«-kampagner. Samarbejde med artist og brand kan sagtens være fedt og cool. Og jo flere af kunstnerne, der får øje på det, desto flere er også åbne for at etablere et samarbejde med et brand,« siger Casper Bengtsen

Online-succes

Det er dog ikke de kommercielle samarbejder alene, der har fået Universal Music Denmarks omsætning til at stige så markant.

I 2011 opkøbte de det kriseramte musikselskab MBO-group, der blandt andet omfatter pladeselskaberne Alarm og Copenhagen Records. Gennem opkøbet har Universal Music Denmark fået større markedsandele på de digitale medier, og henter hermed større indtjening ind fra platformer som Spotify, Wimp og iTunes.

Samtidig er de digitale løsninger til lovlig streaming og download af musik for alvor ved at bide sig fast i den danske befolkning. Det er snart to år, siden Spotify kom til Danmark, og dermed har alle danskere fået muligheden for at høre alverdens musik både lovligt og gratis. Selv om fortjenesten på hver enkelt afspilning er minimal for kunstneren og pladeselskabet, kan det ifølge Casper Bengtson godt betale sig, for ofte hører brugerne et nummer eller et album rigtig mange gange.

Universal Music Denmark forventer, at cirka 20 procent af deres salg i 2013 vil komme fra kommercielle samarbejder.