Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Klarlunds forretning ligger i den dyre ende af Strøget i København, og det er især asiatiske turister, der er skyld i væksten. Siden 2008 er omsætningen steget mere end 250 procent, mens overskuddet er øget til 29,2 millioner kroner fra 1,1 millioner.
»De kan spare momsen som ikke EU-borgere, og det giver en købsfordel på op til 30 procent i forhold til den samme vare i hjemlandet, så der bliver købt varer i stor stil, også i en priskategori, som vi traditionelt ikke sælger til vores danske kunder,« siger Stig Andersen, administrerende direktør i Klarlund til Børsen.
Selvom smykkebranchen generelt har været under pres fra den økonomiske krise, holder turisterne hånden under de eksklusive forretninger - en tendens der går igen i andre europæiske storbyer.
»Den vækst, vi har haft i de seneste fem år, er en vækst, der er kommet fra vores eksportmarked,« siger Stig Andersen.