Klar til den sociale shitstorm?

Kommunikationsrådgiver Astrid Haug tager de sociale medier under kærlig behandling i tankevækkende bog.

Bogen "Sig du kan li' mig" Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvor pigeglad er du fra 1 til 10?« spørger Jyske Bank – ja, Jyske Bank – popsangeren Christopher, der lige nu lægger landet øde med sin tilforladelige popmusik og lyse krøller. »Der er jeg en stor 10er,« svarer Christopher kækt og smiler til kameraet. »Jeg har altid været glad for piger, men jeg har aldrig sådan haft pigevenner eller sådan noget. Der var lige det punkt, hvor det var sådan »ad, piger, pigelus« og sådan noget. Det var bare drengene og fodbold og sådan noget. Men det var som om, lige pludselig så vendte det, og så blev det interessant. Jeg er god til at snakke om piger. Jeg elsker at snakke om piger. Altså, det er det fedeste i verden.« (Hvor informativt!)

Med hele 60.834 visninger er videoen med Christopher den mest sete overhovedet på Jyske Banks Youtube-kanal, der er en kopi af hjemmesiden Jyske Bank TV. Til sammenligning kan bankens video om hyperinflation kun mønstre 14 visninger, mens indslaget om den nye regnskabssæson indtager pladsen som absolut bundskraber med sølle fem afspilninger i løbet af den første uge.

Periodeafgrænsningsposter eller pigelus? – folket har talt! Velkommen til den nye medievirkelighed.

Eksemplet fra Jyske Bank siger mere om den typiske internetforbruger end om Jyske Bank, der i øvrigt har vundet priser for sine medietiltag – og med rette. Det siger også noget om, hvad der sker, når store virksomheder slipper tøjlerne og begiver sig ud i det sociale cyberspace, hvor normale marketingprincipper er sat ud af spil.

Her er det nemlig brugerne, der bestemmer. Det er dem, der liker – dem, der linker – dem, der deler, og dem, der siger deres uforbeholdne mening om alt, hvad du lægger ud. Hvis de elsker dit indhold, kan du lynhurtigt opbygge en trofast fanskare, der synes, at din virksomhed bare er totalt nice.

Omvendt, hvis de ikke bryder sig om indholdet – eller de måske ligefrem hader det – skal de nok fortælle alt og alle, at dine produkter, din kundeservice og dit brand er noget lort. Og før du ved af det, står du midt i det, der med et malende ord kaldes en shitstorm.

Alt dette og meget mere er både begavet og brugbart beskrevet i kommunikationsrådgiver Astrid Haugs nye bog »Sig du kan li’ mig«, der låner sin titel fra Tøsedrengenes 80er-hit af samme navn.

Bogen giver opskriften på, hvordan man skaber en indholdsstrategi i det sociale cyberspace og præsenterer cases fra blandt andre Skat, Syddansk Universitet, Søstrene Grene og to gange Jysk, både dem, der sælger dyner, og dem, der driver en bank.

Gennem alle disse cases står én ting klart: Indholdet vinder – content is king! Uanset om du er på Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Issuu, Pinterest, eller hvad de nu alle sammen hedder, er du nødt til at levere noget indhold, som folk rent faktisk gider kigge på. Det er lige præcis derfor, videoen med Christopher er en digital kioskbasker, mens hyper­inflation trækker lige så mange mennesker som Enghave Plads i regnvejr.

Heri finder vi bogens bagvedliggende budskab: Måske skal din virksomhed slet ikke på Facebook. Måske skal du hellere koncentrere dig om at drive en god, gammeldags forretning med, hvad der dertil hører af gode produkter og god kundeservice. For mange virksomheder er det reelt en mere farbar vej end at gå gennem den sociale skærsild i den evige jagt på likes. Det kræver nemlig ikke blot en vedholdende indsats at få succes i cyberspace. Det kræver først og fremmest en effektiv risikostyring, hvis du vil sætte dig op imod masserne, when the shit really hits the fan.

Eller som Christopher så passende fortæller om sit liv i projektørernes søgelys: »Der er jo både blevet skrevet »Danmarks nye store stjerneskud« og »popkomet« og sådan noget, men så ugen efter bliver man bare hængt ud som »Medinas hundehvalp«. Det er sgu lidt mærkeligt.«

Ja, det må det være.