Klageregn: Folk lokkes med konkurrencer, men ender som abonnenter

Der er sket en tredobling af klagesager om digital markedsføring på bare fem år – og problemet er ikke kun spam-mails, men også decideret snyd, hvor forbrugerne får noget helt andet, end de forventer.

Spam er en betegnelse for reklamer, man ikke selv har bedt om, som sendes via e-mail eller i nyhedsgrupper. Fold sammen
Læs mere
Foto: Torben Åndahl

Det er ikke kun prinser fra Nigeria og falske Warren Buffett-profiler, der forsøger at lokke penge ud ad dine lommer via e-mails, konkurrencer og tilbud på internettet.

Også virksomheder er ganske kreative – og nogle gange alt for kreative, mener forbrugerne.
I hvert fald er der sket en tredobling af klagesager om digital markedsføring siden 2010, skriver magasinet Forbrugerrådet Tænk ifølge DR.

I 2010 fik Forbrugerombudsmanden 826 klager i sager om digital markedsføring. Det tal var 2.478 i 2015. Det er en tredobling på bare fem år – og i 2014 var der endda endnu flere klager nemlig 3.256.

Ifølge DR er der blevet klaget over alt fra almindelige spam-mail til direkte snyd, hvor forbrugerne er endt med dyre abonnementer, selv om de troede, de ville få en billig mobiltelefon.

Men særligt abonnementsfælden, hvor konkurrencer ender med at udløse et abonnement, er problematisk, mener vicedirektøren i Forbrugerrådet Tænk, Vagn Jelsøe:

»Vi kan sikkert selv blive bedre til at læse det med småt. Men der er også virksomheder, der virkelig spekulerer i det. Og der synes jeg, der er brug for at stramme op omkring håndhævelsen, så det står med flammeskrift øverst, hvis der er tale om et løbende aftaleforhold,« siger Vagn Jelsøe ifølge DR.

Han efterlyser flere ressourcer til Forbrugerombudsmanden, for som det er nu, uddeles der kun sjældent bøder.