Klager over banker sætter rekord

Rekord mange klager over bankernes rådgivning. Pengeinstitutankenævnet udvider sit sekretariat med to mand, svarende til 50 procent.

Klagestrømmen over de danske pengeinstitutters råd slår alle tidligere rekorder. Med knap 900 klager i år tvinges ankenævnet nu til at udvide kapaciteten markant for at undgå en eksplosion i sagsbehandlingstiden, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten lørdag.

Hidtil har 1994 toppet som året med flest klager, nemlig 844. De mange klager fulgte ovenpå den første store danske konverteringsbølge af lån, hvor en del stod tilbage med et noget lavere provenu end ventet.

Men den 15 år gamle rekord er for længst slået med fire og en halv måned tilbage af 2009. Det er bl.a. uheldige Roskilde Bank-aktionærer, sparekassegaranter i Løkken Sparekasse og i Spar Mors, samt kunder i Jyske Banks mislykkede hedgefond, som bombarderer ankenævnet med klager.

- Ankenævnet har derfor måttet udvide sekretariatet med to mand, svarende til 50 pct. Samtidig udnævnes en ekstra næstformand. Der er tale om en meget voldsom stigning i sagsantallet. Og vi kan ikke byde bankkunderne, at behandlingstiden kommer væsentlig op, fortæller nævnets afgående formand, højesteretsdommer Peter Blok.

Udvidelsen af ankenævnet betales af pengeinstitutterne, som finansierer den løbende drift. Og det har ifølge underdirektør i Finansrådet Susanne Dolberg været en let beslutning.

- Ingen kan være tilfreds med en lang sagsbehandling. Så det har ikke været en svær beslutning at øge opkrævningen fra bankerne for at udvide ankenævnet, siger hun.

/ritzau/