Klage åbnede Apple-tegnebog

En norsk forbruger klagede til Apple, da datterens - i et ellers gratis iPad-spil - pludselig havde indkøbt ”smølfe-bær” formedelst knap 3000 kroner. Så fik han pengene tilbage.

Foto: Andreas Hagemann Bro
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Historierne om gratis spil til mobiler og iPods, der lige pludselig viser sig at være knap så gratis, når man spiller dem – ved for eksempel at købe virtuelt udstyr som dyrefoder, møbler og andet godt – findes der mange af.

Ofte er det børn og unge, der køber tingene, uden at vide, at det koster, når man trykker på knappen og siger ja tak, og som regel hænger forældrene på regningerne.

Men da norske Kenneth Simonsen for nylig fik en større regning, fordi hans datter havde spillet det ellers gratis iPad-spil ”Smurfs Village” – og i farten også lige havde indkøbt bøtter med ”smølfe-bær” for i alt 2.981 kroner – så valgte han at klage til Apple. Og fik pengene igen. det fortæller Nettavisen.

- Jeg sendte en mail til spiludviklerne og til iTunes og forklarede, hvad der var sket. Og fik et hurtigt og godt svar tilbage, siger Simonsen til avisen.

Hos iTunes Store Customer Support havde man således fuld forståelse for situationen og ingen problemer med at refundere beløbet.

Spiludvikleren Capcom Mobile svarede ligeledes venligt tilbage, og forklarede i tilgift, hvad problemet kunne være:

Normalt vil man skulle give en password-godkendelse, før man kan foretage disse såkaldte in-app purchases”. Men en funktion i Apples IOS-styresystem gør, at der er en tidsmæssig forskydning, således at passwordfunktionen ikke kommer op på skærmen med det samme, og derfor kan man foretage køb uden denne godkendelse.

Både Apple og spiludviklerne vil nu tage fat i at løse problemet, og i mellemtiden kan andre så glæde sig over, at ordet kundeservice stadig findes i Apples ordbøger.