Kineske forbrugere foretrækker Huawei over Apple

Foto: Yves Herman.
Læs mere
Fold sammen

Til trods for de kinesiske forbrugeres præference for globale virksomheder mener størstedelen, at Huawei skiller sig ud fra mængden og er mere original end Apple, viser ny rangliste.

Det skriver South China Morning Post.

Intel og Huawei har henholdsvis det bedste og næstbedste ry blandt forbrugerne i Kina og ligger dermed i toppen blandt 155 kinesiske og multinationale virksomheder. Det viser en ny rangliste udarbejdet af researchvirksomheden Reputation Institute.

Ifølge undersøgelsen mener de kinesiske forbrugere, at Huawei er mere original end Apple, der ligger på en 12. plads, efter at virksomhedens ry blev ramt af Foxconn-arbejdsskandalen i 2011.

Omvendt vurderer kineserne den amerikanske søgemaskine Google højere end den kinesiske rival Baidu. Mens Google ligger på en fjerdeplads, er Baidu, der står for 82 pct. af landet onlinesøgninger og desuden lever op til den kinesiske stats regler om censur, helt nede på en 125. plads.

Undersøgelsen er baseret på 30.000 kinesiske forbrugeres holdninger til 280 nationale og internationale virksomheder med den største omsætning i første kvartal af 2018. I den endelige rapport blev 155 virksomheder taget med.

/ritzau/FINANS