Kinesiske smartphones tager kampen op med Apple

Kinesiske smartphoneproducenter har spist sig ind på 40 pct. af det globale marked i første kvartal af 2017, hvilket er dobbelt så meget som for fem år siden. Det skriver Wall Street Journal.

Oppo, den største smartphoneproducent i Kina sidste år, laver store kundeundersøgelser, for at finde ud af hvad forbrugerne vil have. Fold sammen
Læs mere
Foto: JOSEP LAGO

Mens kinesiske smartphones stormer frem, er både Apples og Samsungs andel faldet 3,5 pct. sidste år.


Mere end 20 kinesiske smartphoneproducenter er baseret i det højteknologiske område Pearl River Delta, som har udviklet sig til Kinas svar på Silicon Valley.

»Indtrykket af, at kinesiske selskaber ikke er dygtige til innovation var korrekt for tre år siden, men ikke længere,« siger Li Dongsheng, bestyrelsesformand i smartphoneproducenten TCL, til Wall Street Journal.

Kinesiske smartphoneproducenter skiller sig ud med nye funktioner, som skræddersys til forbrugernes behov. Selskabet Transsion er eksempelvis blevet den førende udbyder i Afrika, da de introducerede en ekstra plads til simkort, da de opdagede, at folk ofte havde mere end et.

Oppo, den største smartphoneproducent i Kina sidste år, laver store kundeundersøgelser, for at finde ud af hvad forbrugerne vil have.

De har blandt andet innoveret vidvinkellinser, som forbedrer gruppeselfies. I 2016 solgte Oppo tre telefoner i Kina, for hver gang Apple solgte to.

Kina har opnået en markedsandel på 19 pct. i USA, men næste udfordring for de enkelte selskaber bliver at differentiere sig fra andre kinesiske udbydere.