Kinesiske fanger tvinges til at spille Warcraft

Fangerne i Kinas berygtede arbejdslejre er ikke kun udsat for fysiske strabadser og krænkelser af menneskerettighederne.

Foto: INA FASSBENDER
Når dagen i kinesiske arbejdslejre er gået med at grave grøfter, får de indsatte ordre om at sætte sig foran computere og dér fortsætte det håde slid i en virtuel verden. Her skal de høste guld og andre værdier i online rollespil som Everquest og World of Warcraft. Det skriver Comon.dk

Sådan lyder beretningen fra en tidligere indsat, som har talt med britiske The Guardian.

Arbejdslejrene i Kina er blevet sammenlignet med Sovjet-tidens Gulag. De er officielt blevet omlagt til normale fængler for flere år siden. Men ifølge indsatte fungerer de stadigt som arbejdslejre, og man kan stadig risikere at havne i dem i flere år af gangen uden en dom.

Kina er blandet andet kritiseret for at sende politiske og religiøse fanger på ”genopdragelse” i arbejdslejrene, som nogle steder bruges til at producere eksportvarer, skriver Kristeligt Dagblad.

At virtuelt guld, som kan sælges til verdens millioner World of Warcraft-spillere, også er blandt Kinas eksportvarer, er ingen nyhed. Såkaldte sweatshops, hvor unge til en lav hyre producerer spille-gods og guld ved at gentage de samme opgaver i et onlinespil dagen lang, er udbredte i Kina.

I modsætning til deres kolleger i landets sweatshops har fangerne i Kinas arbejdslejre dog intet udbytte ud af timerne i WoW-universets Azeroth.

Den tidligere indsatte Liu Dali, der sad i Jixi arbejdslejren i det nordøstlige Kina, siger til The Guardian, at udbyttet fra den digitale minedrift løb op i flere tusinde kroner om dagen men at pengene udelukkende havnede i fangevogternes lommer.

Efter dagen I gennem at have gravet i åbne kulminer i området, blev de indsatte ifølge Liu Dali sat til at nakke monstre og dæmoner og aftenen og natten:

”Fængselscheferne skaffede sig flere penge på at få de indsatte til at spille computerspil end på det fysiske arbejde, de lavede. Der var 300 fanger, der blev tvunget til at spille. Vi arbejdede i 12-timers skift i lejren. Jeg hørte nogle af dem (vagterne, red) tale om, at de kunne tjene 5-6000 rmb (omtrent 4-5000 kroner, red) om dagen. Computerne var aldrig slukket - vi så aldrig nogen af pengene,” fortæller han.

Kilder anslår over The Guardian, at 80 procent af alle virtuelle guld-farmere i verden befinder sig indenfor den kinesiske mur. Ialt menes landet at have omkring 100.000 virtuelle guld-farmere.

Kina har verdens største internet-befolkning.