Kinesisk medie: FedEx tilbageholder Huawei-pakker ulovligt

Myndighederne i Kina retter søgelyset mod det amerikanske fragtfirma FedEx for angiveligt at have tilbageholdt 100 pakker med Huawei-produkter på ulovlig vis, skriver flere statsmedier. Anklagerne vidner om den seneste tids spændinger mellem USA og Kina, hvor Huawei er blevet et centralt omdrejningspunkt.

Ifølge de kinesiske myndigheder har det amerikanske fragtfirma FedEx ulovligt tilbageholdt hundredevis af Huawei-pakker ved at omdirigere leveringen af pakkerne. FedEx betegner dog omdirigeringen som en »operationel fejl«. Fold sammen
Læs mere
Foto: DAVID MCNEW/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det amerikanske fragtfirma FedEx er kommet under de kinesiske myndigheders søgelys for angiveligt imod kinesisk lov at have tilbageholdt flere end 100 pakker, der indeholdt teknologi og andre varer produceret af den kinesiske teknologivirksomhed Huawei. FedEx bliver også anklaget for at have brudt andre handelslove.

Det skriver det kinesiske statsmedie Xinhua ifølge nyhedsbureauet Reuters.

»Efterforskningen viste, at FedEx blev mistænkt for at at tilbagholdt flere end 100 pakker med Huawei-produkter på vej ind til Kina. Efterforskerne opdagede desuden flere spor, der peger i retning af andre lovovertrædelser og krænkelser af virksomheden,« skriver Xinhua.

Spændinger spidser til

Ifølge Xinhua startede Beijing en omfattende kulegravning af FedEx forrige måned, efter at Huawei meddelte, at det amerikanske firma havde omdirigeret pakker, som oprindeligt skulle leveres til selskabet. Det skete, efter Huawei blev sortlistet af Washington i maj måned, hvilket forhindrer amerikanske virksomheder at handle med telekommunikations- og teknologiproducenten, der holder til i den kinesiske by Shenzhen i Guangdong-provinsen.

Hverken FedEx eller Huawei har ønsket at kommentere anklagerne til Reuters.

Anklagerne understreger spændingerne mellem USA og Kina, der kun er spidset til efter Washingtons handelsforbud mod Huawei. Forbuddet har sendt chokbølger gennem den globale forsyningskæde af teleelektronik, hvoraf Huawei med dets virksomhedsværdi på 105 mia. dollar er verdens næststørste producent af smartphones. Det har også skabt forvirring blandt mange virksomheder og organisationer uden for USAs grænser i forhold til, hvor omfattende forbuddet er.

Den kinesiske telegigant Huawei er blevet en central del i spændingerne mellem Kina og USA. I maj måned forbød Trump-administrationen amerikanske selskaber at handle med Huawei, hvilket har skabt bekymringer i telemarkedet. Fold sammen
Læs mere
Foto: FRED DUFOUR/Ritzau Scanpix.

FedEx har undskyldt for de mange sager om omdirigering af Huawei-pakker, hvilket firmaet tilskriver »operationelle fejl«. Ifølge Xinhua mener de kineiske myndigheder dog, at forklaringen »ikke har hold i virkeligheden«. FedEX indledte forrige måned desuden et sagsanlæg mod den amerikanske regering i det, som virksomheden betegner som en »umulig opgave« i at »agere politibetjent i indholdet« af eksportprodukter, skriver Reuters.

Vil reducere kontakt til Kina

Huawei oplyste til Reuters torsdag, at selskabets producent Flex har tilbageholdt omkring 700 mio. yuan, hvilket svarer til 101,81 mio. dollar, i varer i sin kinesiske fabrik, hvilket angiveligt understøtter en rapport, som det kinesiske statsstyrede medie Global Times har udarbejdet. Ifølge rapporten skulle Flex efter handelsforbuddet have tilbageholdt flere Huawei-aktiver i sin fabrik i Zhuhai, hvilket ifølge Global Times førte til store tab for Huawei.

Ifølge Reuters har Huawei i forrige måned genfundet omkring 400 mio. yuan i goder efter en række forhandlinger, og virksomheden forsøger stadig at få resten tilbage.

I fredags redegjorde Flex i sin resultatopgørelse for kvartalet, at de i stigende grad vil reducere sin kontakt til produkter i Kina efter »de seneste geopolitiske udviklinger og bekymringer«, hvilket primært har påvirket »en kunde i Kina«, som Flex udtrykker det i beretningen. Virksomheden sætter ikke et navn på, hvem kunden er.

»Vi har set en reduktion i efterspørgslen på produkter samlet til denne kunde,« siger virksomheden i sin resultatopgørelse.