Kinesisk kalkule koster Bloomberg News redaktør

Redaktør valgte ikke at trykke en artikel omkring de finansielle bånd mellem velhavende kinesere og den politiske elite i landet. Nu er han fyret.

Foto: PETAR KUJUNDZIC
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Bloomberg News har mistet sin redaktør for Asien. Det er den tredje redaktionelle medarbejder, der har forladt den store koncerns journalistiske arm oven på beslutningen om ikke at bringe en kritisk historie om kinesiske magthavere af frygt for at blive lukket ude af det lukrative kinesiske finansmarked.

Det skriver New York Times.

Bloomberg, der sælger finansielle informationer via sine allestedsnærværende Bloomberg-terminaler, kører også verdens største finansielle nyhedsbureu, Bloomberg News. Tilbage i november valgte Bloomberg ikke at trykke en artikel omkring de finansielle bånd mellem velhavende kinesere og den politiske elite i landet.

Årsagen var ifølge en stribe unavngivne kilder inden for organisationen, at man var bange for at miste sin forretningstilladelse i landet, hvis man lagde sig ud med de lokale magthavere.

Det fik efterfølgende journalisten bag historien fyret samt en anden redaktionel medarbejder til at forlade Bloomberg News. Mandag forlod så Ben Richardson, redaktør for Asien, sit job.

- Jeg forlod Bloomberg News på grund af den måde, som historien blev fejlbehandlet på og på grund af selskabets vildledende kommentarer i pressen omkring situationen, skriver Ben Richardson til hjemmesiden Romenesko omkring sin opsigelse og fortsatte:

- Det er tydeligvis et behov for en grundlæggende debat om, hvordan medier agerer i Kina. Den debat foregår ikke hos Bloomberg.

Sagen, der har sat fokus på Bloomberg News journalistiske objektivitet, fik fornyet fokus da bestyrelsesformand for Bloomberg Peter T. Grauer i sidste uge i en tale i Hongkong sagde, at Bloomberg "skulle genoverveje artikler, der fraviger kerneområdet finansnyheder, da de bringer et kæmpe salgspotentiale i Kina i fare".

En tidligere højtplaceret chef i Bloomberg udtalte i november til New York Times:

- Hvis man har en selskab der omsætter for 8,3 mia. dollar, der er ved at blive skadet markant af en nyhedsdivison, der taber 100 mio. dollar om året, bør man så ikke tage et dybt åndedrag og tænke over implikationerne af det, man er ved at gøre?